Antagna KI VT 14

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Borgafnaskas

Antagna KI VT 14

Inlägg av Borgafnaskas »

Hej!

Tänkte att vi som är antagna vid KI, VT 14, kan samlas här?

Jag skulle gärna vilja lära känna några kommande studievänner, antingen på nätet eller IRL.

Jag är iaf tjej i 30-årsåldern och bosatt i Sthlm.

Whazap? :flinar:
Magnus
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:47

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Magnus »

Tja!

Är en kille på 29. Bosatt i stockholm sen...en termin typ, och flummat runt på psykologprogrammet fram tills nu. Hoppas detta kommer funka/kännas rätt nu. Annars får jag spel och pluggar till bibliotekarie typ!

/Magnus
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Ahlstein »

Hallå!

Jag har också kommit in och känns väldigt bra! 24 år och har en Sjuksköterskeutbildning sedan tidigare som jag avslutade i somras. Tämligen säker dock på att detta är vad jag vill och det kommer bli sjukt skoj att lära känna nya människor och syssla med medicin!

//Mattias
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Borgafnaskas

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Borgafnaskas »

Hej på er! :glad:

Hur fungerar det? Hamnar vi i samma klass nu? Eller är det flera klasser?
Magnus
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:47

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Magnus »

Är typ asmånga har jag för mig, över hundra styck!

Min gissning är en "storklass" för föreläsningar, och sen mindre grupper för typ labbar och övningar och så
Borgafnaskas

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Borgafnaskas »

Tack för svaret!

Då kanske man knappt kommer känna till alla kursare, även när programmet är slut. Hoppas man hittar några sympatiska typer att hänga med. :glad:

Hur kommer ni att förbereda er för studierna?

Hur var det på psykologprogrammet? Var det tung studiebörda? Hur länge pluggade du där? Psykologi är något som intresserar mig också. Därför kändes det länge som att psykiatriker skulle kunna vara något för mig, men har kommit fram till att det nog är för "tungt".
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Ahlstein »

Ja antagligen kommer man inte hinna lära känna alla. Vad jag förstår delas man ju även upp mellan sjukhusen under längre perioder under senare terminer också. Jag tänkte förbereda mig genom att kika lite på det som de rekommenderar på hemsidan. Jag tycker dock ofta man ser läkarstudenter gå ihop i grupper på sjukhusen :) http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=3855966
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Borgafnaskas

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Borgafnaskas »

Tack för länken, ska kolla in den!

Hur känner ni inför studierna, är ni ensamvargar som vill sitta på er kammare och studera ifred eller vill ni sitta i grupp på typ ett café och studera ett gäng/parvis?

Jag hade nog gillat upplägget med PBL, men jag ville inte flytta ifrån Sthlm, så KI blev det enda tänkbara.
Magnus
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:47

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Magnus »

Pluggade psykolog en termin bara.

Studiebördan är inte tung, fast litteraturen är flummig och utsvävande, begreppen flyter in i varandra, och är inte riktigt definierade. Känns som att greppa rök med fingrarna typ. Nu pratar jag när programmet är som värst. Finns bra och påtagliga kurser också, som neuropsykologi/kognition.

Intrycket jag fick totalt sett, var att jag varken skulle förstå mig själv eller någon annan bättre genom att plugga vidare. Bara förvirra mig själv med flera verklighetsfrämmande begrepp och teorier.

Så vill du lära dig hur folk fungerar är det bäst att prata med dom. Både magkänsla och intuition kan ta dig långt, och är i mitt tycke bättre än någon psykologisk skolning :)
Senast redigerad av Magnus den 11 dec 2013, 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: Antagna KI VT 14

Inlägg av Ahlstein »

Jag är helt klart en gruppmänniska. Tycker man lär sig så otroligt mycket mer tillsammans genom att diskutera och reflektera kring saker. Tror det finns möjligheter till en del PBL även på KI vad jag förstår och gruppträffar kan man ju ordna själv om behov finns. Det finns alltid någon/några som har samma inlärningssätt som oss :)
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Låst