Kommer jag in med detta reservnummer?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
just-a-dude

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av just-a-dude »

Jag är reservnrummer 52 i HP-kvoten. Har 1,7 på HP. Någon som helst chans att jag kommer in?
just-a-dude

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av just-a-dude »

just-a-dude skrev:Jag är reservnrummer 52 i HP-kvoten. Har 1,7 på HP. Någon som helst chans att jag kommer in?
Glömde skriva att det är i Lund.
Arelig

Inlägg av Arelig »

Gäst skrev:Linköping - 17
Göteborg - 34

HP-kvoten.

Hur är mina chanser i Göteborg? Är betydligt mer sugen på Göteborg än Linköping.

http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#bi -- Jag har kollat på HP-statistiken här och begrundat lite; men, hur ska man tolka 'Den sist antagne hade reservplacering X efter urval 2'? Siffran är alltså inte applicerbar förrän urval 2 tillkännagjorts? Men tittar vi på Uppsala VT13 så var det hela nummer #40 som kom in--och det kan väl omöjligt ha varit 39 personer som tackat ja i andra urvalet och sedan inte varit närvarande vid uppropet? Hur många platser erbjöd de totalt till HP-kvoten? Var det helt tomt på den sidan av läktaren vid uppropet?

Eller är det jag som missförstått? Var sist antagne #40 i första urvalet? Låter absurt att det skulle vara så stort flux och flöde mellan utbildningarna.
Det räcker med att några få som har platser tackar nej, och att sen folk i kön också tackar nej. Så det är inte 40 pers som har haft plats som tackat nej, det är 40 pers både i kön och av dom som har en plats som har tackat nej. T ex om terminen redan börjat och universitetet ringer och säger "Du vi har en som har hoppat av här så det finns en plats till dig, kan du komma till Umeå senast imorgon?" Så är det inte alla som kan släppa allt och flytta till Umeå över en natt. Folk har jobb, familj osv. Så därför det blir så många reserver som tas in!
tomten

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av tomten »

Jag söker genom Bll- kvoten

Jag sökte till KI men fick reservplats 4 i första urval.

Jag vet att denna kvot rör sig mycket lite.

Är det kört nu? :ledsen:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

mh643 skrev:Hej Nils!
Skulle vara tacksam om du kunde kommentera mina chanser att komma in någonstans i landet.. jag har följande reservnummer på de olika lärosätena i BII 22,11 + HP 0,85:

1. Karolinska: 61
2. Uppsala: 44
3. Lund: 29
4. Göteborg: 29
5. Linköping: 12
6. Örebro: 3
7. Umeå: 2

Tack! :)
Du har goda chanser i Linköping, Örebro och Umeå men inte i de andra.
(men du har ingenting att förlora på att behålla en reservplats ifall du känner dig tursam i t.ex. Göteborg eller Lund)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Arelig skrev:Såhär gick det för mig i HP-kvoten:
Lund: 127
Linköping: 107
Uppsala: 128
Karolinska: 129
Göteborg: 183
Umeå: 59
Örebro:30

samt att jag blev reserv: 33 i Umeås alternativa urval.
Vad tror du Nils? Finns det chans på Örebro?

Sen en fråga angående antagningen. Om jag kommer in i Örebro i urval 2 och tackar ja, stryks alla mina andra reservplatser då? Vill hellre komma in i Umeå än Örebro, men vågar inte tacka nej till en plats i Örebro om jag väl blir erbjuden en.
Det finns chans för Örebro, kanske redan i urval 2 med en del tur, och även för Umeå.

Blir du antagen till ett alternativ i urval 2 så stryks du bara från de alternativ som du har prioriterat lägre. Har du Umeå högre upp i din ansökningslista så påverkas inte Umeå av att du blir antagen i Örebro.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Linköping - 17
Göteborg - 34

HP-kvoten.

Hur är mina chanser i Göteborg? Är betydligt mer sugen på Göteborg än Linköping.
Skulle gissa Linköping i urval 2 och Göteborg i reservintaget, dock är Göteborg inte alls säkert - det beror på hur mycket det rör sig mellan urval 1 och urval 2...
http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#bi -- Jag har kollat på HP-statistiken här och begrundat lite; men, hur ska man tolka 'Den sist antagne hade reservplacering X efter urval 2'? Siffran är alltså inte applicerbar förrän urval 2 tillkännagjorts? Men tittar vi på Uppsala VT13 så var det hela nummer #40 som kom in--och det kan väl omöjligt ha varit 39 personer som tackat ja i andra urvalet och sedan inte varit närvarande vid uppropet? Hur många platser erbjöd de totalt till HP-kvoten? Var det helt tomt på den sidan av läktaren vid uppropet?

Eller är det jag som missförstått? Var sist antagne #40 i första urvalet? Låter absurt att det skulle vara så stort flux och flöde mellan utbildningarna.
Det är reservnumret som de fick i urval 2. Det rör sig förmodligen om dels att många tackade nej på grund av att de inte kunde börja då (kanske för kort varsel), dels att några reserver eller antagna i Uppsala kan ha prioriterat något annat lärosäte högre och blev antagna där.

Ifall en person tackar nej till en plats vid ett lärosäte så kan det också (i teorin) ge en dominoeffekt där det tas in en person som var antagen vid ett annat lärosäte, som sedan tar in någon som var antagen vid ytterligare ett annat lärosäte och så vidare...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Undrande skrev:Hej!
Har reservnummer 21 i BI kvoten vid läkarprogrammet i Lund, vad är mina chanser?
MVH
Gissningsvis goda men inte 100 % säkert.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

just-a-dude skrev:Jag är reservnrummer 52 i HP-kvoten. Har 1,7 på HP. Någon som helst chans att jag kommer in?
Chansen är tyvärr inte stor men det är inte heller helt omöjligt, så behåll din reservplats och håll en tumme för att det rör mycket på sig mellan urval 1 och urval 2...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

tomten skrev:Jag söker genom Bll- kvoten

Jag sökte till KI men fick reservplats 4 i första urval.

Jag vet att denna kvot rör sig mycket lite.

Är det kört nu? :ledsen:
Svårbedömt hur stor sannolikheten är. Det är inte kört men jag kan inte säga vad dina odds är. Gissningsvis bättre än 50/50 men det är bara en gissning...
Låst