Kommer jag in med detta reservnummer?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Sarah skrev:Hej!

Jag har reservnummer 5 i Umeå, 7 i Örebro och 11 i Linköping (i BII-kvoten). Tror ni att jag har en chans att bli uppringd?

Tack på förhand! :flinar:
God chans men inte säkert.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Jag har en fråga som jag verkligen vill ha svar på och jag antar att ni som kan detta som Nils har annat för er men har i en månads tid pendlat mellan hopp och förtvivlan och verkar ej finnas statistik på hur många som faktist tas in efter utval 2..hur många som KI faktist ringer in mellan 14e Jan och 8e Feb..?

Står som reserv 12 på PIl ...kört?:/

Man vet ej hur många som brukar komma in efter terminens början?
Gäst skrev:Det ser ut som att de inte brukar komma till mer än reserv 2-3 max 5.
Kolla på "antagning till läkarprogram. Under PIL delen finns underrubriken Antagningen. Där finns statistik
Lappis skrev:Ja det har jag ju sett massor av ggr:). Tack!!

Men ..så..de för statistik över hur många som kommer in från urval 2 och fram till 8e Feb då med andra ord. Har för mig att de ej rapporterar statistik över hur många som blir uppringda och tas in..?

Blev medlem nu så därför är jag ej längre Gäst:)
Gäst skrev:Jag har uppfattat det som att det är vad som avses. reservintaget som står beskrivet med nr i de olika kategorierna under antagning är de som faktiskt är antagna. Antalet reserver som listas är väldigt mycket större. ibland upp emot 1000 som har fått reservplats efter urval 2..
Missuppfattar jag dig?
Lappis skrev:Nej, tror ej du missuppfattar..

Jag har hört att KI ej rapporterar efter 8e Feb hur många de ringt och hur många av de som tackat ja eller nej om du förstår vad jag menar?

Men då menar du att det som står är exakt vad som har hänt efter urval 2?:)
Gäst skrev:Inte VT14 såklart..
Men jag har uppfattat det som att det är den statistiken som ges. Jag vet inte vad det annars skulle vara för statistik. Jag har inte sett statistiken på någon annan sida så min gissning har varit att nils ringt och frågat.

När jag pratade med Umeå universitet så hade han ingenting emot att berätta hur stort överintag de hade eller hur folk tackade nej. Det enda de reserverade sig för var att ge några förhoppningar. Alltså sa de inte hur man själv låg till eller vilken reservplats de kommit till. Men det var ju nu och jag kan tänka mig att de lämnar ut det i efterhand. Å andra sidan kan det ju vara som du säger att KI är mer restriktiva. Men som sagt så vet jag i så fall inte vad statistiken skulle handla om eller komma från.
Statistiken som anger reservnummer avser det som har hänt efter urval 2, i reservintaget. Står det t.ex. #7 så betyder det att den som fick reservnummer 7 i urval 2 blev den sist antagne (däremot ingenting sagt om hur många reserver som antogs, om det var 1 eller 7 eller något däremellan).

Jag brukar kontakta lärosätena ungefär en månad in på terminen gällande denna statistik.
Lappis
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2014, 12:53

Re: Kommer jag in med detta reservnummer?

Inlägg av Lappis »

Ok, tack! Då har jag svart på vitt och ej troligt att man får ett samtal:/..

Tack alla!
Låst