Vad tror ni?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Undrande

Vad tror ni?

Inlägg av Undrande »

Många som säkert har frågat samma sak, men jag kan inte låta bli... Vad tror ni om antagning till Sahlgrenska VT-14 med nedan angivna meriter? Och för att krångla till frågan ytterligare, vad tror ni om antagning redan efter Urval 1?

Mina meriter:
B1 – 21,9
HP – 1,5
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Jamie94 »

Antagning i urval 1 skulle jag inte tro på, fast det är inte omöjligt men ser lite mörkt ut. DU KOMMER SÄKERT KOMMA IN I URVAL 2 ELLER RESERVINTAGNINGEN, men i urval 1 är det lite osäkert då det är många som sökt. Tror att antagningen kommer landa på runt 22.00 i urval 1 och sedan gå under 22.00 i urval 2, så du kommer komma in men får nog vänta till urval 2 ;)
Jimmy95

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Jimmy95 »

Enligt mina beräkningar kommer du in på Urval 1. Jamie94 både linköping och Göteborg kommer ha en antagning som kommer hamn på en gräns där all med 21,9 oavsett HP betyg blir antagna
Undrande

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Undrande »

Trevligt med sådana optimistiska prognoser. Jag hoppas att ni har rätt!
Undrande

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Undrande »

Är det möjligt att man också skulle kunna be om dina tankar, Nils? Du verkar ha oerhörd koll på ämnet. Jag har sett statistiken, som generellt visar på en nedåtgående trend, men med tanke på det ökade söktrycket kan jag inte låta bli att känna en aning tveksamhet trots kommentarerna ovan.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Nyberg89 »

Jag tror att du har goda chanser.

Det är vår, utökning av läkarprogrammet sker, färre barn har fötts de senaste åren under 90-talet och de flesta 80-talisterna har blivit antagna och nivåerna tror jag kommer sjunka. Framförallt ser vi hp-kvoten som minskat märkvärt på kort tid och den kommer säkerligen minska framöver också.

Dock så kan de nya reglerna spela roll, då fler sökt till högskolan än tidigare. Kanske är det många som är nervösa och söker av den anledningen eller att folk faktiskt ser utbildning på högskolan som en framtid. Förmodligen en blandning.
tycoon

Re: Vad tror ni?

Inlägg av tycoon »

Det är också viktigt at påpeka att de flesta som sökt är inte ens i närheten av 21,90.
Många söker till program för att de kan och för att det är gratis. Jag sökte ju själv till
juristprogrammet for fun! Skulle aldrig i mitt liv kunna plugga juridik, men la till det på listan bara för att. Har sjäkv 22,00 BI och HP 0,95 och anser att jag blir antagen till gbg eller linkan. Något blir det.

Bara för att rekordmånga sökt betyder det inte att alla har fantastiska betyg.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Nyberg89 »

tycoon, man söker ändå för att "ha något att göra" tills man blir antagen. Jag läste själv juridik en termin och visst, man måste nog vara en viss typ av person för att gilla det. Till våren har jag till italienska om jag inte blir antagen för att det kan vara kul med språk.

Jag skrev själv nyligen en prövning i matte d, men jag har inte mycket hopp för den ska jag säga. Skadade handleden för ca 3 veckor sedan - tid som jag hade tänkt lägga på att läsa matematik. Att skriva med vänstern var inget som gick, vänstra armen var redan ansträngd som det var (inte van att göra allt med den). Den prövningen blev precis på gränsen för 3 dagar för matematik d är alldeles för lite. Hann inte ens gå igenom integraler inför provet och dessutom skriva utan formelsamling på det.

Blir italienska (tråkigt nog), har inte fått provet - men alla vet hur det känns att skriva något man inte kunnat lägga tid på. Finns ju anledningar att det är 5 veckors plugg normalt för kursen.

Om jag mot all förmodan blir antagen i Linkan så kan vi ju höras - har en del samlade ködagar på studentbostäder, 569 stycken idag. Räknar med att samla dagar till en större lägenhet att dela.
tycoon

Re: Vad tror ni?

Inlägg av tycoon »

Ja absolut :) Hör bara av dig här eller något! :glad:
Gast

Re: Vad tror ni?

Inlägg av Gast »

Hej! Jag kapar tråden med samma fråga.

Sökt: Umeå

BI 17,9
Hp 1,95

Jag tolkar tabellerna som att jag bör komma in, för vad jag förstår spelar betygen inte in i hp-kvoten. Eller har jag missat nåt? Har varken pluggat eller sökt en utbildning på många år och är inte helt insatt i hur det funkar. Kan jag börja söka lägenhet?

Tacksam för svar!
Låst