VT 14 med 1,7 på HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Ava
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 maj 2013, 14:02

VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av Ava »

Hej!

Tänkte fråga oraklet Nils eller någon annan vänlig själ, vad ni tror om mina chanser till vårterminen. Fick 1,7 på HP och har sökt hela landet.

Tack på förhand!
jonique

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av jonique »

Är också ivrig att få höra vad Nils tror!?
(särskilt intressant för mig om 1,70 räcker för Örebro)


Jonique
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av Jamie94 »

1.7 är på gränsen för båda er två :( Chanserna att komma in i Örebro, Umeå och Linköping är väl högre (trolig antagning i någon av universiteten) än KI, Uppsala, Göteborg och Lund men de är inte omöjliga! Jonique: Örebro känns som att du borde komma in, MEN med tanke på att det är 500 mer sökande i år så vet ingen om HP-kvoten höjs (vilket den bör göra) så du får tyvärr vänta och se ;)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av Nils »

Trenden i HP-kvoten har tidigare varit nedåtgående men samtidigt vet vi att

1) i våras-somras uppmärksammades de rekordlåga antagningskraven i riksmedia (Aftonbladet når många!)

2) det blev en betydlig ökning av antalet som skrev 1,70 eller bättre vid senaste högskoleprovet, jämfört med förra året:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=166&t=3454#p12961

Gränsen gick visserligen vid 1,65 i reservintaget för tre lärosäten men ovanstående omständigheter gör det extra besvärligt att sia om denna antagning... personer bör kunna bli antagna med 1,70 men det är inte alls säkert att reservintagsgränsen går så lågt som 1,65 vid något lärosäte denna gång.

Det kan också hända att detta bara är falskt alarm och utvecklingen fortsätter precis som tidigare...
Laktis
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 nov 2013, 09:44

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av Laktis »

Det var mindre personer som skrev 2.0-1.7 än det var i våras (1463 mot 1510) så personligen har jag svårt att se att HP kvoten skulle höjas speciellt mycket. Dock tror jag att 1,65:orna kan ligga illa till
Tonne
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 nov 2013, 15:44

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av Tonne »

Det är alltid färre som skrivet provet på hösten. Om du skall utgå från HP-resultaten från i våras så bör du kanske också titta på antagningspoängen för höstterminen.

Går man på antagningspoängen för HT13 så kommer det att bli svårt att komma in med 1,7 på högskoleprovet.
c3m

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av c3m »

Antalet sökande har ökat för varje år. Jag tror att gränserna inte kommer att höjas, kan t.o.m minska. HT13 var totala summan av ansökningar 34418 jämfört med 21189 och vi vet ju hur det gick HT13
c3m

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av c3m »

Jämfört med VT14
jonique

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av jonique »

tack för intressanta funderingar, spännande att se hur de gissningar man gör nu kommer stämma med första urvalet.
många faktorer som spelar in - och om det nu blir högre krav igen pga söktryck och många som skrev HP, ja då kommer vi i vart fall få en mer komplett bild av hur utvecklingen kan komma se ut i det närmaste.
Erasmus

Re: VT 14 med 1,7 på HP

Inlägg av Erasmus »

Hej!
Jag har också 1,7, Verkar vara många av oss i år. Var kan jag komma in i Sverige? (förutom umeå)
Låst