Statistik för högskoleprovet

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Statistik för högskoleprovet

Inlägg av Nils »

Antalet provdeltagare i höstens högskoleprov var det högsta på 15 år.
Hösten år 1998 skrevs provet av 55.283 personer, nu skrevs det av 54.350 personer.

http://läkarstudent.se/hogskoleprovet.html#poangfordelning
Senast redigerad av Nils den 11 dec 2013, 18:36, redigerad totalt 3 gång.
Anledning: tog bort felaktig observation efter korrigering av HT12 och VT13, se nedan
ramonisco

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av ramonisco »

Något är fel under diagrammet "poängfördelning". Hela VT-13 stämmer inte. Står t.ex. att 114 personer fick 2.00 under våren 2013 i diagrammet när det var 52 stycken, dvs. mindre än denna gång. http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fp ... 12406.html
mh643
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 jul 2013, 12:39

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av mh643 »

Hej Nils!

Jag har en fundering. Kan man dra följande slutsats att pga. faktumet att 10 175 fler personer deltog i HP HT13 jämfört med HP HT12, att det innebär att den extrema ökningen av söktrycket till läkarprogrammet nu för våren kan med hög sannolikhet härledas ifrån att många som sökte nu, hade förhoppning att få ett bra HP resultat och komma in huvudsakligen genom HP kvoten?

Eller är min fundering helt 'in the air' och att ett rekord antal personer som sökte till läkarprogrammet och att ett rekord tog HP bara är en coincidence?!

Tack för svar! :)
ramonisco

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av ramonisco »

Jag är tyvärr väldigt rädd för det själv.

Fler skrev högskoleprovet i år och söktrycket ökade till alla läkarprogram vilket kan innebära ökad konkurrens. Men, vi ska komma ihåg att söktrycket till läkarprogrammet har ökat konstant genom åren och att under våren 2013 var det drygt 60 000 som skrev högskoleprovet, det högsta på mycket länge. Antagningsgränserna fortsatte dock att sjunka den här hösten trots ökat söktryck och fler som skrev högskoleprovet.

Skillnaden är dock som du säger att 10 000 fler skrev högskoleprovet i år i jämförelse med förra hösten. Det är väldigt många men man ska ha klart för sig att dels beror på en kraftig ökning av gymnasieelever som anmälde sig till höstens prov, som vi inte konkurrerar med under våren. Det har dessutom blivit svårare att nå de högre resultaten på högskoleprovet och för varje antagningsperiod blir det färre och färre som använder sig av de "gamla" resultaten, dvs. utan två decimaler.

Jag kan skriva hur länge som helst eftersom jag själv typ studerat all statistik, haha, men det hjälper inte. Man kommer ingen vart. Vi får vänta några veckor till helt enkelt. Söker själv till våren och hoppas på liknande antagningsgränser som förra våren men jag har ställt in mig på att antagningsgränserna kan höjas för att ej bli besviken. Hoppas på det bästa!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av Nils »

ramonisco skrev:Något är fel under diagrammet "poängfördelning". Hela VT-13 stämmer inte. Står t.ex. att 114 personer fick 2.00 under våren 2013 i diagrammet när det var 52 stycken, dvs. mindre än denna gång. http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fp ... 12406.html
Tack för det uppmärksamma påpekandet! :tummeupp:

VT13 och även HT12 hade råkat vändas upp och ned... :skam:
jonique

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av jonique »

funderar fortfarande på vad detta innebär konkret för oss som söker till läkare nu vt-14.
är det troligt att vi ser en ökning i hp-kvoten beroende på det stora söktrycket, trots att antalet högpoängare på HP faktiskt inte har ökat markant.

- borde det inte innebära att antagningspoäng (HP) för samtliga program ligger kvar på samma nivå som tidigare? att utvecklingen följer samma trend som tidigare. antingen lägre krav eller liknande. eller har den gynnsamma situationen för 1,65-1,7 poängare nu blivit mättad? :konfys:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av Nils »

Kod: Markera allt

         HT'12   HT'13
 1.70+   1.214   1.463   +249
 1.75+     832   1.007   +175
 1.80+     530     654   +124
 1.85+     337     376    +39
 1.90+     211     222    +11
 1.95+     117     122     +5
 2.00       59      60     +1
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lite högskoleprovsstatistik...

Inlägg av Nils »

mh643 skrev:Hej Nils!

Jag har en fundering. Kan man dra följande slutsats att pga. faktumet att 10 175 fler personer deltog i HP HT13 jämfört med HP HT12, att det innebär att den extrema ökningen av söktrycket till läkarprogrammet nu för våren kan med hög sannolikhet härledas ifrån att många som sökte nu, hade förhoppning att få ett bra HP resultat och komma in huvudsakligen genom HP kvoten?

Eller är min fundering helt 'in the air' och att ett rekord antal personer som sökte till läkarprogrammet och att ett rekord tog HP bara är en coincidence?!

Tack för svar! :)
Det är inte omöjligt men vi har också ekonomiskt oroliga tider just nu, så det är svårt att säga någonting...
Låst