Mina chanser och spörsmål

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Gäst

Mina chanser och spörsmål

Inlägg av Gäst »

Hej,

Nu idiotförklarar jag väl mig själv lite grann, men jag har en fråga angående antagningsstatistiken för Högskoleprovet.

Jag tar ett exempel; kikar man på antagningsstatistiken för Lunds universitet, HT13, står det att gränsen var satt till 1,85, varav andel antagna var 71 %. Betyder det att 71 % av de antagna hade ett > 1.85 HP-res? Och att 29 % hade 1,85?

Jag har 1,7 på HP, som snart går ut, som jag behöver använda innan det är försent

Och har sökt mig till dessa orter Lund, Örebro, Linköping, KI och Uppsala

Finns det någon som har koll på läget, som kan ge mig ett lugnande besked? Räcker det tro? Som inbiten skåning, vill man ju helst till Lund.

Kan man känna sig garanterad en plats på dessa orter med 1.7? Jag ser att det varit 1.65 på både Linköping och Örebro.

Väntans tider alltså, en månad kvar till första urvalet.
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: Mina chanser och spörsmål

Inlägg av Jamie94 »

Jag skulle säga att det verkligen är på gränsen när det gäller Lund! Har du tur och blir lottad som en av de första som har 1.70 i rangordningen kan du komma in men det är svårt att säga något nu. Egentligen kan ingen ge dig exakta svar utan då det är fler som söker kan HP-kvoten gå upp också så du får vänta och se ;)

Örebro och Linköping (speciellt Örebro) har du nog störst chans att komma in på och där kommer du troligen komma in om inget oväntad händer i HP-kvoten. KI och Uppsala ligger på samma nivå som Lund (egentligen lite högre men har du lite flytt så kan du lyckas komma in). Så tyvärr om jag ska säga sanningen så sitter du osäkert just nu och helt enkelt får vänta på första antagningsbeskedet för att se hur HP-kvoten kommer bli :) Men lycka till (sitter själv också ganska osäkert så förstår känslan att inte veta vart man hamnar) :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Mina chanser och spörsmål

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev:Nu idiotförklarar jag väl mig själv lite grann, men jag har en fråga angående antagningsstatistiken för Högskoleprovet.

Jag tar ett exempel; kikar man på antagningsstatistiken för Lunds universitet, HT13, står det att gränsen var satt till 1,85, varav andel antagna var 71 %. Betyder det att 71 % av de antagna hade ett > 1.85 HP-res? Och att 29 % hade 1,85?

Jag har 1,7 på HP, som snart går ut, som jag behöver använda innan det är försent
Det finns inga dumma frågor.
1,85 är den poäng som den sist antagna hade.
Procentandelen anger andelen antagna av de som hade 1,85.
Mao:
Alla med poäng >1,85 blev antagna.
71% av de med poängen 1,85 blev antagna.
Ingen av de med poäng <1,85 blev antagna.

Och som du säkert sett gällde detta urval 1 HT13. Vid urval 2 sänktes gränsen till 1,80

Edit: Och angående dina chanser. Inga garantier och man ska inte ropa hej o.s.v. men... jo visst borde det gå på någon av orterna. Det vill jag nog säga ändå. Jag tror att du får en bra uppfattning av att kolla på statistiken. Även om inget av universiteten skulle landa <1,7 så ska det ganska mycket till för att du ska ha sådan otur att du inte kommer in som 1,7:a någonstans. Givet d att kraven inte ökar speciellt mycket jämfört med förra våren.
Låst