KI HP 1.85?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Borgafnaskas

KI HP 1.85?

Inlägg av Borgafnaskas »

Hej allesammans!

Hur "säker" kan man vara att komma in på KI, VT 14, med HP 1.85?

Det står att programmet börjar v. 4, innebär det då att det är då uppropet infaller eller kan det ligga tidigare? Dvs, räcker det att vara tillgängligt from måndag v. 4?

Kan jag i det närmaste "räkna med" att jag kommer in?

Alla spekulationer mottages tacksamt!

Det var flera år sedan jag läste Kemi A & B samt Biologi A & B. Jag skulle behöva repetera innan skolan börjar. Har ni något tips om hur jag bör prioritera?

Jag tänkte börja med Kemi A och sedan B resp. Biologi A och sedan B. Eller har ni något annat tips? Studieteknik är inte min starka sida även om jag har höga betyg. Jag är egentligen alldeles för detaljfokuserad för att studera effektivt och detta bör jag försöka ändra på. Jag pluggar alltid genom att läsa texten "som en skönlitterär bok", d.v.s. inte "från det stora till det lilla".

Tack för hjälpen! :)
Borgafnaskas

Re: KI HP 1.85?

Inlägg av Borgafnaskas »

OBS! Jag syftar på HP-kvoten med 1.85, räcker det troligtvis? OBS!
Skallfraktur

Re: KI HP 1.85?

Inlägg av Skallfraktur »

Du kan vara lugn. Sista reserv hade 1.7 VT13 och det har inte legat över 1.8 på flera år, varken HT eller VT.
Borgafnaskas

Re: KI HP 1.85?

Inlägg av Borgafnaskas »

Hej Skallfraktur,

Tack så mycket för svaret!

Har du något tips angående repetitionen av Kemi/Biologi?

Mvh,
Borgafnaskas
Skallfraktur

Re: KI HP 1.85?

Inlägg av Skallfraktur »

Enligt KI's hemsida så bör detta repeteras inför DFM1:

Att repetera inför kursen DFM1
Nedan, får du lite tips om vad som kan vara bra att repetera inför dina studier och kursen "Den friska människan 1" (DFM1).

Fysik: Atomens uppbyggnad och olika energiformer. Begreppen valenselektroner och oktettregel.

Kemi: Periodiska systemet organisation (OBS ej alla grundämnen). Begreppen atommassa, molmassa, mol, molar, koncentration. Olika typer av kemisk bindning. Vatten som lösningsmedel. Elektronegativitet och polaritet. Jämvikter, massverkans lag. Oorganiska syror och baser. Protolys, pH-begreppet (logaritmer!!), vattnets jonprodukt, amfolyter, syrakonstant. Buffertar. Enkla organiska föreningar, struktur, egenskaper, nomenklatur, isomeri. Begreppen energi, entalpi och entropi.

Biokemi och cellbiologi: Allmäna kunskaper om cellens uppbyggnad och dess kemiska byggstenar och/eller makromolekyler (aminosyror, proteiner, enzymer, vitaminer, lipider och kolhydrater samt nukleinsyrorna DNA och RNA) bör du också repetera.

Matematik: 10-logaritmer samt naturliga logaritmer, potensräkning, kvadratroten, diagramritning, vad som menas med en sigmoid-, parabol- och hyperbol-kurva. Räta linjens ekvation samt kunna lösa ett ekvationssystem.


Pluggar dock inte själv där så jag har ingen koll på hur nödvändigt detta är eller hur ingående man måste repetera. Hoppas dock precis som du på att komma in nu till VT14 så man märker väl då :)
Borgafnaskas

Re: KI HP 1.85?

Inlägg av Borgafnaskas »

Tack för hjälpen!
Borgafnaskas

Re: KI HP 1.85?

Inlägg av Borgafnaskas »

Och lycka till! :)
Låst