Statistik för antalet ansökande

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Finns det något sätt att veta hur många av de sökande som har skrivit HP?
Nej.
mh643
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 jul 2013, 12:39

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av mh643 »

Ohh maan nu börjar jag oroa mig otroligt mycket med hänsyn till dina spekulationer angående BII kvoten.. :(
Nils, tycker du att jag ska börja förvänta mig en större sannolikhet att jag inte kommer in någonstans i landet under VT14 med BII: 22.34 och med ett HP på 1,0-1,2? eller tror du att gränserna kommer troligtvis inte att öka så kraftigt?

Väldigt tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

I brist på ytterligare fakta är alla spekulationer mest slag i luften, så vi har egentligen ingen säker aning om hur antagningsgränserna kommer att påverkas. Det enda som har hänt är att osäkerheten har ökat.

För att besvara din fråga: du får vara beredd på att antagningskraven kan stiga - men du behöver inte ta det för 100 % givet, det finns fortfarande en betydande chans att du kommer in.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Wolthura »

Ni tror inte att tidningarnas "reklam" runt ansökningsdatum har bidragit något då? Jag vet att GP hade uppe någon artikel om att det är "rekordlåga antagningsgränser på läkarprogrammet", så frågan är vilka som verkligen har tillkommit. Många på jobbet sa att "Nu är det jättelätt att komma in på läkarprogrammet, det stod i tidningen, så nu kommer du komma in utan problem!" Sen att HP gränsen gått ner med 0.05p var någonting dom inte var så uppdaterade på. Är du på gränsen för vad som krävs innan, har du inte sökt då verkligen? Hur stor är chansen att de med +1.7/1.65 har "missat" att det är lägre antagningsgränser för läkarprogrammet och plötsligt söker dessa för att det är 'lätt' att komma in? Vilka har verkligen tillkommit kan man undra!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
c3m

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av c3m »

Antalet sökande har ökat för varje år. Jag tror att gränserna inte kommer att höjas, kan t.o.m minska. HT13 var totala summan av ansökningar 34418 jämfört med i år som är 21189 och vi vet ju hur det gick HT13.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

Tidigare år har det dock inte varit lika stor uppmärksamhet i media om de lägre antagningsgränserna, så jag skulle inte ta för givet att gränserna fortsätter att sjunka i alla kvoterna (främst HP men i mindre utsträckning även BII; BF tar längre tid att påverka och BI går det inte att göra så mycket åt).
Gäst

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Gäst »

Hej Nils,

Svårt att veta förstås, men tror du att man bör oroa sig att gränserna kommer höjas denna termin i hp-kvoten? Hoppas på att komma in på KI med 1.85.

Tack på förhand!

Lisa
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

Det kan inte uteslutas att gränserna höjs men att oroa sig över det gör ingenting bättre - man bör alltid ha en reservplan men sedan är det bara att ta utvecklingen som den kommer...

Med tanke på att KI-reservgränsen gick vid 1,70 förra vårterminen, och det bara var 39 fler som skrev 1,85+ vid denna hösttermins högskoleprov jämfört med förra höstens, så tror jag dock att du sitter ganska säkert.
:)
MrOnBicycle

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av MrOnBicycle »

Med samma resonemang borde jag väl sitta ganska säkert nu till våren, då jag har sökt i första hand till Lund med ett högskoleprovsresultat på 1.8? Jag kan ju aldrig tänka mig att jag inte skulle komma in i urval 2 / som reserv, men det hade varit otroligt skönt om man blev antagen i urval 1 så att man kan slappna av och smälta att resan är över. :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik för antalet ansökande

Inlägg av Nils »

Skulle gränsen i urval 1 höjas från förra vårens 1,75 så vore det inte säkert att du blev antagen redan i urval 1 denna gång. I sådana fall skulle du dock förmodligen bli antagen i urval 2 eller reservintaget.
Låst