Rekordmånga anmälningar till högre utbildning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Rekordmånga anmälningar till högre utbildning

Inlägg av Nils »

Detta enligt UHR:
http://www.uhr.se/sv/Om-UHR/Nyheter/Anm ... 14-stangd/
Den totala noteringen på 218 860 anmälningar för denna antagningsomgång överträffar fjolårets tidigare rekord för vårterminer [209 023] med 4,7 procent.
Imorgon publicerar UHR mer detaljerad statistik över ansökningarna inför vårterminen.
mh643
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 jul 2013, 12:39

Re: Rekordmånga anmälningar till högre utbildning

Inlägg av mh643 »

Hej! Vad kan det innebära för oss som söker till läkarprogrammet? är detta inte relevant?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Rekordmånga anmälningar till högre utbildning

Inlägg av Nils »

Hej mh643!
Det antyder att det kan vara rekordmånga även till läkarprogrammen - men säkert vet vi inte förrän imorgon.
elbarto

Re: Rekordmånga anmälningar till högre utbildning

Inlägg av elbarto »

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att universitetetansökningarna slår rekord, samtidigt som gymnasiekullarna krymper. Det är min okvaliciferade gissning att trenden beror på ungdomsarbetslösheten. Unga arbetslösa söker tillfällig inkomst i form av studielån för strökurser på universitetet.

OBS; jag bygger inte min hypotes på någon säkerställd empiri, utan bara egna erfarenheter och slutledningsförmåga. Men om vad jag tror verkligen stämmer, så är detta ett samhällsproblem det inte pratas tillräckligt om. Det är slags 'dold arbetslöshet'. Dessutom är det såklart inte bra att ungdomar tar lån bara för att klara sin inkomst, om det inte gäller studier som kan tänkas leda till jobb. Jag tycker att detta bör ses över i en riktig utredning.

Om förhållandet jag beskriver kan bekräftas, så bör det även utredas om CSN:s regler kan ändras eller om kanske samhällsresurser kan användas på ett mer riktat sätt för att förebygga ungdomsarbetslöshet snarare än att bara slentrianmässigt sänka inkomstskattenivåerna för femte gången i rad. Ytterligare sänkta arbetsgivaravgifter för anställning av unga kan nog vara ett steg i rätt riktning. Lärlingtjänster kan kanske också vara något. Kanske kan även fler unga erbjudas anställning inom offentlig sektor.

Vi får se imorgon vad statistiken säger om läkarprogrammet specifikt. Min gissning är att konkurrensen om platser på läkarprogrammet inte påverkas så farligt. Även om fler ansöker, betyder inte det att dessa har konkurrenskraftiga meriter. Även om vi ser en ökning i antalet ansökningar tror jag därför inte att vi behöver se en ökning av antagningsgränserna.
Låst