Antagning enbart hp 1,70 och lite andra frågor

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
per

Antagning enbart hp 1,70 och lite andra frågor

Inlägg av per »

Hur skulle ni bedöma mina chanser att komma in någonstans (förutom Umeå) vt 2014?
1,70 hade jag på högskoleprovet vt 2012. Även om jag hade 1,65 i snitt så avrundades det då (inte från och med ht 2012) till 1,70.
Hur fördelas platserna mellan dom som "ligger lika" om det nu inte blir <1,70 ?
Betygsmässigt är det helt kört för min del, undrade bara om det spelar någon roll eller slås det på något sätt samman om man har samma på hp?
Ska försöka höja mig till 1,8 på höstens prov men det lär kräva en hel del plugg liksom.
Tacksam för svar!
Gäst

Re: Antagning enbart hp 1,70 och lite andra frågor

Inlägg av Gäst »

Platserna fördelas genom lottning om man har samma poäng i HP-kvoten.
KI-student

Re: Antagning enbart hp 1,70 och lite andra frågor

Inlägg av KI-student »

Jag påbörjade läkarstudier vid KI vårterminen -13, och vi har studenter här som kom in med 1,7 på HP under reservantagningen, vet dock inte hur många det rör sig om, skulle gissa på att det inte är så värst många men det tyder på att chansen finns. :skrattar:
per

Re: Antagning enbart hp 1,70 och lite andra frågor

Inlägg av per »

Just KI kan kanske vara lite svårt då. Det går inte att hitta statistik på hur stor andel med 1,7 som blev antagna på de olika lärosätena?
Är väldigt nyfiken på om den "dipp" som var vt2013 kommer att hålla i sig. Bör ju vara så, har för mig att jag såg nåonstans att platserna utökats ännu mer?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning enbart hp 1,70 och lite andra frågor

Inlägg av Nils »

Det finns ingenting som tyder på någonting annat än att HP-kvotens antagningsgränser fortsätter att sjunka under överskådlig tid.
Låst