Antagning VT-14 chanser

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
MeatMaster
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2013, 16:24

Antagning VT-14 chanser

Inlägg av MeatMaster »

Tjena!

Undrar hur stora mina chanser är att komma in på nåt av alla läkaruniversitet VT-14 med 21,6 i B1 (gymnasiebetyg utan komplettering) samt 1,4 på HP?

För övrigt kompletterar jag upp betygen för att nå 22,3-22,5 i kompletteringskvoten för säkerhets skull, men vill i första hand veta mina chanser i B1.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Nils »

Hej MeatMaster!

De senaste två vårterminerna gick BI-gränsen vid 21,60 i Linköping, Umeå och Örebro (21,56 i Umeå senaste vårterminen). 1,4 i hp-urskiljning hade inte räckt för Linköping vt'12 men annars har hp-urskiljningsgränserna legat lägre. Det räcker dock troligtvis med små variationer i konkurrensen för att rubba dessa gränser i endera riktningen eftersom det bör vara relativt få ansökare som har just 21,60 (de flesta lär snarare ligga på ett BI-värde som är delbart med 0,25 eller särskilt 0,5, till exempel 21,50 eller 21,75). Du ligger alltså på en förhållandevis fin gräns i BI-kvoten...

BII-kvoten med 22,30 + 1,40 bör räcka i Örebro, Umeå och Linköping samt kan möjligen räcka även i Lund och Göteborg. 22,50 + 1,40 kan räcka i Uppsala och för Karolinska Institutet.
MeatMaster
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2013, 16:24

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av MeatMaster »

Tack så mycket för svar Nils!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Nils , var det inte Umeå som hade antagnings gräns 21,56??
Enligt statistiken från denna sida så står att det är Umeå som hade 21,56!
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Nils »

Tack för påpekandet, har korrigerat mitt inlägg. :)
matildasandberg92

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av matildasandberg92 »

Hejhej

Jag har ett litet dilemma och tänkte rådfråga lite här..

Jag läser 1 terminen på läkarprogrammet i linköping, men vill väldigt gärna komma in i lund (min sambo har precis fått fast anställning i malmö) och håller på att höja mitt sista ämne från vg till mvg (ridning, blää varför måste man va bra på att rida för att bli lärkar =S) isåfall har jag 22,5 och 1,15 hp och söker i BII. Vad tror ni om mina chanser att komma i lund? Vågar man hoppa av från linköping och räkna med att man kommer in i lund, göteborg eller linköping VT14? Känns ju som att om jag kom in med 22,31 ht i linköping borde jag kunna vara säker på att komma in med 22,5 vt eller? Vill nämligen inte slösa på mitt csn så jag hade tänkt avsluta den första 7 veckors kursen här och sen i slutet av den får jag reda på om jag klarat den ridningen och då hade jag tänkt hoppa av och jobba istället i hopp om att komma in i lund eller göteborg istället och i värsta fall i linköping igen. Men rädslan ligger ju i att jag dels inte kommer in alls och dels att jag kommer in längre upp typ örebro umeå.. Gahh vet inte hur jag ska göra =/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Nils »

Jag skulle gissa att Lunds BII-gräns hamnar lägre än 22,50 även den kommande vårterminen och i sådana fall skulle du sitta rätt säkert med 22,50+1,15.

Du skulle med stor säkerhet bli antagen någonstans till våren. En möjlig lösning som du kan titta på är dock att undersöka hur mycket av Linköpings T1 som du skulle kunna tillgodoräkna dig i Lund, ifall du går färdigt hela kursen.
Sannahej

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Sannahej »

Hej! Jag har bara en liten fundering. Är det helt kört att komma in i Lund VT14 utan att ha gjort högskoleprovet med ett gymnasiesnitt på 22,1? Eller måste jag ha HP som komplettering för att komma in ? Tack på förhand!!
Felicia
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jun 2013, 21:19

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Felicia »

Hakar också på tråden... Börjar bli löjligt nervös inför våren. Undrar om HP 1,55 ev räcker någonstans tillsammans med en 4:a i BF-kvoten? Jag söker även via "särskilt urval LiU". Ser ju ut som om folkhögskolekvoten skiljer sig ganska mycket åt från termin till termin. Vad tror du Nils? Tack på förhand!
Mio

Re: Antagning VT-14 chanser

Inlägg av Mio »

Hej!

Vad finns det för chanser att komma in i Göteborg VT 2014 med HP 1,65?

Mio
Låst