Antagning BF VT14

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Wolthura

Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Hej!

Den här frågan är ställd till Nils tillsammans med er som har blivit antagen i BF-kvoten för läkarprogrammet innan, eller varit reservplacerade i antagningen under en vårtermin.

Föregående VT hade jag 1.2 på HP, vilket gjorde att jag blev bortlottad från Linköping (reserv 11), och reservplacerad 5 (Umeå) som bäst annars. Nu har jag höjt mitt HP till 1.45 men pluggar till det åter igen då det inte räckte till denna antagningsperioden. Vad tror ni om mina chanser att bli antagen någonstans till VT? Enligt statistiken ser det bra ut, dock vet jag inte hur många det är med samma HP, ponera att jag inte höjer mitt högskoleprov, då undrar jag hur stor risk det är att jag blir bortlottad (igen)? Jag tänker att det kanske har föregått en lottning till varje lärosäte mellan de som har 1.45, hur många är de då som har varit med i denna lottningen (läs % antagna)? Skulle varit väldigt tacksam om du som är antagen/reservplacerad med bättre HP än jag hade skrev om din reservplats och möjligen antagning också!
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Ingen vet någonting trots att snart 70 personer har läst tråden?
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Nils »

Hej Wolthura!

Tyvärr är det okänt hur stora andelar av olika hp-urskiljningsskikt som blivit antagna i betygskvoterna, inklusive BF.

Med 4 + 1,45 tänker jag att du verkar ha en chans i Lund, Linköping, Umeå och Örebro sett till tidigare vårterminers antagningar. Jag kan tyvärr inte säga någonting med säkerhet eftersom BF-kvoterna är så små att de är oförutsägbara - till exempel blev gränsen 4 + 2,0 i Göteborg höstterminen 2010.

Lycka till!
lisa

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av lisa »

Hej Nils,

Tack för en jättebra sajt!

Får jag lov att fråga vad du tror om chanserna (mina :) att bli antagen till vårterminen i hela landet med 1.65 i HP-kvoten?

Tack på förhand!

Mvh
Lisa
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Nils »

Hej Lisa!

Det är möjligt med 1,65 men det är samtidigt lite svårt att säga hurdana chanserna är eftersom 1,65 hittills bara har räckt till antagning i reservintaget (Linköping, Umeå, Örebro) och jag vet tyvärr inte hur många det var som blev antagna respektive inte antagna med den hp-poängen...
lisa

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av lisa »

Hej Nils,

Tack för svar. Får väl helt enkelt vänta och se. Var nyfiken på om det fanns statistik för hur många som blev antagna i andra urvalet, där det ser ut att ha varit 1.65 som gällde för Umeå enligt din sammanställning.

Svenska systemet är lite nytt för mig då jag pluggat utomlands :)

Tack igen.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Jag kan säga att många kom in med 1.65 denna höstterminen, jämfört med förra. På HPG finns det en tråd för reservantagningen hos umeå universitet, men jag hittar inte tråden nu, men det var en person som kom in på ca 25:e reservplats med 1.65 nu så jag skulle inte gett upp hoppet!

Fråga till Nils: Hur kommer det sig att t.ex. de personerna med +1.7 kommer in via HP kvoten istället för BF? Skulle vara intressant att veta. Jag tänkte om dom t.ex. gjorde alla små specialkvoter först, såsom PIL, BF, Direktantagning m.m., eller om allting bara lottas automatiskt på något sätt. Vore jätteskönt för oss andra få personer som är i BF-kvoten om personen med 1.7-2.0 i första hand faktiskt blev antagna i den gigantiska HP kvoten (jämfört med BF) och inte tog upp den enda platsen som fanns i BF-kvoten haha!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Nils »

Ifall man kan bli antagen i flera kvoter så är det slumpen som avgör vilken man blir antagen i.

Höstterminen 2010 gick gränsen i Göteborgs BF/HP-kvot vid 4/2,0 i urval 1...
(samtidigt som gränsen var 1,9 i HP-kvoten)
Felicia
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jun 2013, 21:19

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Felicia »

Hej,

Ang. BF-kvoten – hur mycket avgörs via lottning här? Någon som vet hur många med samma HP-resultat som slåss om platserna? Jag lyckas endast avläsa antalet behöriga och antagna i diagrammet här på sidan.

Till Nils - det verkar som om jag landar på 1,6 vid detta HP. Hur "säker" kan man vara att komma in någonstans i vår? Läste även att det var sökrekord för VT denna gång. Tror du att folkhögskolekvoten påverkas av detta? Svårt att sia förstås...men min tanke är att det ändå tar minst ett år att få en 4:a i omdöme och att det därför tar lite längre tid innan en ökning märks i denna kvot? Är det en rimlig tanke?

Tack till Nils för en grym sida!

Mvh, Felicia :glad:
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Jag tror att det är lika få som vanligt ungefär som söker via BF, plus att nästan alla FHS har examinering på VT så dom kommer inte hinna med att söka iår. Jag låg någorlunda bra till i föregående urval med 1.45 och nu har jag också höjt mig till 1.6. Skulle jag haft det föregående gång (antagningen inför HT) så är jag säker på att jag skulle kommit in (enligt hur jag låg på reservplaceringen och enligt statistiken). Vart vill du helst komma in?
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Låst