Antagning BF VT14

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Felicia
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jun 2013, 21:19

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Felicia »

Åh, hoppas! Och grattis till höjningen! Jag vill helst in på KI eller GU. Och du?
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Samma tyvärr! :D Eller så kommer vi in båda två, vem vet? Första val GU, andra KI.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Felicia
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jun 2013, 21:19

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Felicia »

Hoppas att vi kommer in, jag kan inte tänka på något annat just nu. Sjukt nervöst... Hoppas nu bara att kvoten håller sig i schack. Vet du förresten hur många med 1,6 som konkurrerat om platserna på ex KI? Jag kan bara utläsa antalet behöriga och antagna.
elbarto

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av elbarto »

Hej Felicia!

Liksom dig hoppas jag att 4/1.6 räcker till VT-antagning i BF-kvoten. Tror jag skrev 1.6 nu i lördags. Jag siktar dock på antagning VT15. Om du är öppen till samtliga lärosäten, så tror jag verkligen att du kommer att bli antagen i vår! Förmodligen kommer du bli antagen till fler än ett lärosäte, baserat på statistiken för de senaste VT-antagningarna. Du har störst chans till antagning i Örebro, Linköping och Umeå. Du har även viss chans till antagning i Lund. Antagningsgränserna för KI, Uppsala och Göteborg kommer förmodligen att landa högre än 1.6.

Som Nils har beskrivit, verkar det faktiskt saknas någon tydlig korrelation mellan antalet ansökningar och antagningsgränser. BF-kvoten är särskilt svår att förutsäga, eftersom den är så liten. Små tillfälliga variationer i konkurrens kan få stor betydelse för antagningsgränserna i BF-kvoten. Generellt sett, tycker jag dock att BF verkar följa samma trend som övriga kvoter. Går övriga kvotgrupper upp, bör även BF gå upp och vice versa. Den typ av fördröjd effekt du beskriver gäller även BII-kvoten. HP bör vara den mest rörliga kvotgruppen.

Lägg också till beräkning att de nya folkhögskoleomdömmena sätts från och med VT14, med 7 steg istället för 4. Det bör innebära att färre 4:or konkurrerar om antagningsplatser från och med HT14. Detta lär dock få en fördröjd effekt eftersom det bör finnas en anhopning av 'gamla fyror' som fortfarande konkurrerar med de 'nya'. Men själva syftet till förändringen är att högskoleprovsresultat skall få minskad betydelse för antagning i BF-kvoten. Så vitt jag vet är det bara läkarprogrammet och KI:s psykologprogram som tillämpar HP-urskiljning i BF-kvoten, så det är ju en mycket RIKTAD reform. Förhoppningsvis ger reformen det resultat som är tänkt. Enligt mig finns dock en del oklarheter omkring ändringen:

(1) Med de nya gymnasiebetygen infördes separata kvotsystem för nya och gamla gymnasiebetyg. Så vitt jag vet har inget motsvarande system talats om angående BF, vilket är lätt att förstå med tanke på kvotengruppens ringa storlek.

(2) En annan farhåga jag har är att HP-urskiljningen skrotas helt och hållet i BF-kvoten, om man anser att de nya omdömena har uttömt HP-urskiljningens roll. Det är inget jag hört talas om, men det vore katastrofalt. Isf är det ju i praktiken ett kliv tillbaka till lottningens dagar, emellan 4:or alltså.
elbarto

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av elbarto »

P.S.
Lägg till det, den fortsatta utbyggnaden av läkarprogrammet samt de fortsatt krympande gymnasiekullarna. Jag tror att antagningsgränserna kommer att vara forsatt låga i minst ett år till innan de möjligen börjar stiga igen.
Felicia
Inlägg: 9
Blev medlem: 24 jun 2013, 21:19

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Felicia »

Tack elbarto för ett utförligt och intressant inlägg! Hoppas att 1,6 räcker till KI eller GU. Men jag blir ju självklart glad av att få en plats på läkarprogrammet överhuvudtaget. Blir lite svårare att rodda ihop det med familjen på övriga orter, men allt går ju om man vill.

Ja, det är lurigt att få grepp om BF-kvoten. Verkar vara lite av ett lotteri redan nu. Men vi får verkligen inte hoppas att HP-urskiljningen skrotas... Känns som att det är rätt tid för oss i BF att söka in nu iallafall! :blinkar:
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Tack Elbarto! Det var intressant med 1-7 istället, vilket jag varmt välkomnar. Kommer våra 4:or att bli 7:or då? Jag håller med Felicia, BF-kvoten är ett lotteri, vilket jag redan en gång har förlorat föregående VT... Vad har du tagit som förstahandsval förresten? GU eller KI? Elbarto, är anledningen till att du söker in först nästa gång för att du inte är klar med studierna ännu?
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
elbarto

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av elbarto »

De nya folkhögskoleomdömmena är fortfarande 1-4, med skillnaden att mellanstegen (1.5 , 2,5 , 3,5) införts. Våra fyror är alltså fortfarande fyror. Wolthura, anledningen till att jag siktar på VT15 är att jag först då förväntar mig uppnå den särskilda behörigheten. Hade nog hunnit till HT14 om jag ville, men tror mina valmöjligheter vad gäller lärosäte ökar till VT. Då tycker jag det är värt att vänta :)
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Wolthura »

Ok då förstår jag, bara att kämpa på! ;) Va bra att man kanske inte blir överkörd när det gäller betygsändringar, jag var med om meritpoängsförändringen och förändringarna när det gällde komvux (när jag hade hunnit läsa upp hälften) så jag välkomnar att vi har kvar våra fyror.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antagning BF VT14

Inlägg av Nils »

Felicia skrev:Vet du förresten hur många med 1,6 som konkurrerat om platserna på ex KI? Jag kan bara utläsa antalet behöriga och antagna.
Det finns tyvärr inte statistik om detta.
Låst