Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Guest

Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av Guest »

För att gå rakt på sak så har jag sökt till läkarprogrammet i Lund. Efter att ha fått en reservplats på 138 i B1-kvoten inför HT-13 så bedömer jag mina chanser att komma in till hösten som minimala. Efter att ha läst igenom antagningsstatistik från tidigare terminer så har jag kunnat konstatera att jag hade blivit antagen både VT-11,12 och 13. Mitt snittbetyg i B1 är 22,1 och mitt HP 1,55. Jag tror dock att jag eventuellt skulle kunna förbättra mitt HP-resultat till ca 1,7. Efter att ha läst spekulationer om att en del tycker sig kunna se en höjning av intagningssnittet för varje år som gått sedan införandet av B1-kvoten så blev jag lite orolig. Min fråga till er är därför vad ni tror om mina chanser att bli antagen i Lund VT-14.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av Nils »

Troligtvis goda - Lund har legat vid 22,10 eller nästan där i urval 1, det som verkar ha förändrats mellan åren är hur många som blir antagna därefter i urval 2 och reservintaget.
theknife

Re: Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av theknife »

Bra, eftersom jag också vill söka till Lund våren 2014 och jag har 22,30 i snitt.
matildasandberg92

Re: Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av matildasandberg92 »

Hejhej!

Jag undrar åxå hur mina chanser till att komma in är i lund vt14. Jag söker i BII, med kompletterade betyg, och har 22,31 med ett fjuttigt hp på 1,15 som troligen inte kommer höjas. Vad tror ni finns det en chans?
Förhoppningsvis lyckas jag höja min sista 100p kurs till mvg åxå så då har jag ju 22,5 och då borde det väl nästan vara helt säkert att komma in eller?

MVH Matilda
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av Nils »

Svårt att säga om 22,31 skulle räcka, det vore verkligen på gränsen...

22,50 skulle ge dig en stor chans.
matildasandberg92

Re: Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av matildasandberg92 »

Men hur tror du nils att det är med de andra lärosätena om jag inte lyckas höja till 22,5 utan är kvar på 22,31?
Jag är nämligen reserv 23 i lund efter andra urvalet nu ht, så där är ju omöjligt nu. Men sedan är jag reserv 6 i umeå och örebro, 8 i lindköping och 18 i gbg. Jag hade tänkt tacka nej till dessa platser om jag nu skulle bli uppringd, men är rädd för att det till vårterminen finns risk för att jag inte kommer in någonstans alls i sverige.. Kan jag "räkna" med att komma in någon stans i sverige till vårterminen med 22,31? Eller är det dumt att tacka nej till någon av ovanstående reservplatser bara för att jag vill vänta och ifall det går i lund till vt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund VT-14?

Inlägg av Nils »

Utifrån de senaste vårterminerna så borde du ha chans vid fyra-fem lärosäten, varav Örebro, Umeå och Linköping skulle ha bäst chanser; de senaste vårterminerna har de legat runt 22,10-22,20. Kan tyvärr inte ge ett helt säkert svar...
Låst