Umeå alternativt urval Vt 14

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
bobo93

Umeå alternativt urval Vt 14

Inlägg av bobo93 »

Hej!
Som ni vet kanske så har Umeå tagit bort intervjudelen när det kommer till alternativa urvalet till läkarprogrammet. Till vårterminen 14 så blir det istället hp+(0,1*betygen) . Min fråga är: Jag har 1,65 på högskoleprovet och 19,20 som betygsnitt, jag undrar hur mycket behöver jag komplettera mina betyg för att vara säker på att jag kommer in.

Mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå alternativt urval Vt 14

Inlägg av Nils »

Hej bobo93!

Svårt att säga eftersom de inte har hunnit ha den nya poängsummeringen särskilt länge - nya kvoter är oförutsägbara dels eftersom det inte finns mycket tidigare erfarenhet att gå efter, dels eftersom de inte har hunnit bli stabila ännu (det kan finnas ett överskott av personer med höga ansökningspoäng sedan tidigare och det är samtidigt kanske inte många som är medvetna om att den nya möjligheten finns).

Går gränsen vid 3,675 (ht12) så skulle inte ens 20 räcka (i första urvalet) eftersom du bara skulle nå 3,65 i poängsumma. Går gränsen vid 3,595 (vt13) så skulle 19,45 vara minimum. Ju högre snitt du når, desto bättre blir din chans - men det är inte säkert att du kan känna dig säker även om du höjer dig till 20. Det kan vara en bra idé att skriva högskoleprovet också nu till hösten...
bobo93

Re: Umeå alternativt urval Vt 14

Inlägg av bobo93 »

Tack för svaret Nils. Jag tänker göra högskoleprovet nu till höst samtidigt som jag pluggar upp mina betyg. Jag tänker satsa på att få över 20,5-21. Eftersom jag kommer söka till vårterminen så hoppas jag att de som har toppbetyg söker till hösten :ful-ler: och man vet inte kanske 1,65 räcker nånstans i Sverige.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Umeå alternativt urval Vt 14

Inlägg av Nils »

Lycka till! :)
Låst