Kommer gränserna våren 2014 vara lika de våren 2013?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Palindrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2013, 16:29

Kommer gränserna våren 2014 vara lika de våren 2013?

Inlägg av Palindrom »

Sedan jag var barn har jag velat bli läkare men har alltid känt att det var för svårt. På grund av att jag haft en del problem förra året behövde jag ta ett studieuppehåll från min ingenjörsutbildning under ett år för att ta igen kurser. Samma dag som jag skrev på pappret så hörde jag ryktesvägen att det hade sjunkit rätt så kraftigt för att bli läkare i Lund där jag bor. Jag gick in på antagning.se och såg att det nu krävdes 1,7-1,75 på hp för att få en plats här, något jag är fullt möjligt eftersom att jag i dagsläget sitter på 1,5.

Det jag funderar över är om det kommer att förbli såhär "lågt"? Vad beror sänkningen på? Jag har även hört ryktesvägen att det till hösten skall byggas ut ytterliggare på läkarprogrammet, vilket leder till att kraven kan sjunka ytterliggare eller i alla fall ligga stabilt där de ligger idag på vårarna. Vad tror ni om mina chanser att komma in i Lund om jag får 1,7-1,75 på HP i höst?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kommer gränserna våren 2014 vara lika de våren 2013?

Inlägg av Nils »

Hej Palindrom!

Sänkningen beror på en kombination av flera omständigheter men främst på att det nu finns många fler platser i HP-kvoterna än vad det har funnits tidigare. Jag tror inte HP-kvoternas antagningsgränser kommer att vända uppåt igen den närmaste tiden.

Med 1,70 eller bättre skulle jag gissa att dina chanser är goda i Lund. :)
Palindrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jun 2013, 16:29

Re: Kommer gränserna våren 2014 vara lika de våren 2013?

Inlägg av Palindrom »

Tack för ditt svar, nu jävlar ska det krigas för 1,75 :)!
Låst