Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2014 års vårtermin.
Gäst

Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av Gäst »

Jag undrar om man kan känna sig säker att komma in på läkarprogrammet på våren med 1.7. Vilket lärosäte det är spelar ingen roll för mig. Jag har sett på antagningsstatistiken att i urval 2 så låg gränsen på 1.65 vid Umeå. Kommer de här gränserna att hålla eller var det en tillfällighet att gränserna sjönk så mycket vid den senaste vårantagningen? Kan gränserna tänkas höjas vid nästa vårantagning?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av Nyberg89 »

Gränserna borde hålla, då man under en tid sett att färre antal skrivit bra på högskoleprovet. Men man har ju också utökat platserna vilket innebär att ytterligare fler med lägre man bli antagna.

Man är ganska säker med 1.7, men man ska ta i beaktning att kommande studenter haft högre krav på sig än tidigare och ett möjligt uppsving kan ske.. fastän det är osannolikt.
johanbroman80
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jul 2013, 09:00

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av johanbroman80 »

När jag skrev HP presenterades resultaten med en decimal. Är det nytt att resultaten presenteras med två decimaler som i exemplet ovan (1,65 för antagning till Umeå?)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Ja, det ändrades hösten 2012.
johanbroman80
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jul 2013, 09:00

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av johanbroman80 »

Ok tack!

Jag sökte till HT12 och blev kallad till intervju våren 12 för det särskilda urvalet i Umeå (grupp 2, tidigare vårdutbildning och fem års erfarenhet). Omständigheter gjorde att jag inte deltog på intervjun.

Vad kan ni säga om chanserna att antas med 1,6 i HP i samma särskilda urval i Umeå inför VT 14?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Gränsen verkar gå vid en summa på ungefär 3,6 vilket innebär att du skulle behöva en betygsgenomsnitt på 20 för att bli antagen, nu när formeln blir betyg/10+hp.
johanbroman80
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jul 2013, 09:00

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av johanbroman80 »

Gäller alltså samma formel för sökande med tidigare vårdutbildning och fem års erfarenhet? På Umu hemsida står ju att sökanden i den gruppen rangordnas efter HP-resultat.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Jag läste inte ditt inlägg tillräckligt noga. :skam:

Det finns tyvärr ingen egentlig statistik över var hp-gränsen har gått hittills i AU2 men med tanke på att det bara fanns två behöriga sökande inför ht13, till tre platser, så skulle jag gissa att du ligger väldigt bra till...
:)
johanbroman80
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 jul 2013, 09:00

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av johanbroman80 »

Spännande! Konstigt att inte fler sjuksköterskor söker?.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chans att komma in med 1.7 på läkarprogrammet?

Inlägg av Nils »

Misstänker att det inte är så många som känner till möjligheten...
Låst