Umeå kvot två höstterminen 2013?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
hamzafaleh
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 feb 2012, 10:23

Umeå kvot två höstterminen 2013?

Inlägg av hamzafaleh »

Hej Nils!

Tror du det håller sig för Umeå kvotg två för nästa år, höstterminen 2013?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Statistik över reservantagningen inför höstterminen 2011

Inlägg av empezar »

Jag tror alla antagningsnivåer kommer om inte sjunka så åtminstone vara oförändrade framgent, med tanke på de massiva utökningarna av utbildningsplatser som sker just nu.

Det enda som skulle kunna pressa upp nivåerna är om det blir en riktigt jobbig konjunktur i Sverige, där många arbetslösa tar till studier (och CSN) när A-kassan tar slut. Två flugor i en smäll så att säga.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik över reservantagningen inför höstterminen 2011

Inlägg av Nils »

hamzafaleh skrev:Hej Nils!

Tror du det håller sig för Umeå kvot två för nästa år, höstterminen 2013?
Jag skulle inte bli förvånad ifall höstterminens gränser har sjunkit till vt'12-nivåer år 2013 men eftersom det nya betygssystemet ännu är så pass nytt så får du ta detta med en stor nypa salt. Jag vet inte hur stor andel av de antagna som är relativt färska ansökare kontra hur många som var "gamla ansökare" med maxbetyg; ifall det var många "gamla ansökare" med maxbetyg från tidigare som höll uppe gränserna så lär de sjunka betydligt medan gränserna kan sjunka långsammare eller ligga stilla ifall gränsen hölls uppe av "nya ansökare", d.v.s. att gränsen börjar ligga vid någon slags jämviktsnivå.

Som empezar nämner så tillkommer dock fler platser och det kan ensamt räcka för att sänka "jämviktsnivån". Samtidigt är det inte omöjligt att nedgången i betygsgränser kan bero mer på dålig information / okunskap och vara övergående så snart som svenskarna i allmänhet börjar få bättre grepp om det nya antagningssystemet.

Mycket osäkerhet alltså - men gissningen är på svagare konkurrens jämfört med föregående höstterminer.
Låst