Någon reserv som blivit inringd nu?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av Crayon »

Angående KI så känns det som att vi fortfarande är väldigt många, kanske till och med fler än det finns platser för (någon lärare nämnde att vi var största klassen hittills). Det finns visserligen en del som typ läser dubbelt och kanske hoppar av, men magkänslan är att det inte kommer bli så många inringda i år.

Edit: Kan också bekräfta antalet som uteblev från uppropet.
Senast redigerad av Crayon den 08 sep 2013, 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
tetracyklin

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av tetracyklin »

@Safari
Verkligen sinnessjukt oflyt!
Känns riktigt dumt att jag sitter i Gbg men vill in i Lund, och där sitter någon som vill in i Gbg, och dessutom är vi båda först i kön! Jag tänker också byta lärosäte till Lund i januari om ingenting händer denna veckan... så då ses vi där då allihopa, haha... :flinar:
Men tänkte att man kanske borde snacka med någon syo ändå angående läget just nu, tror ni de kan hjälpa en? Om jag och ribos typ skulle kunna på något sätt byta? Eller är de extremt taskiga och bara hänvisar till sina regler de har om antagning? Känns ju som om de måste ringa upp de två reserverna som står mellan mig och ribos och höra med dem innan. Och känns inte som om de gör det. Eller vad tror ni? Kanske värt ett försök eller vad tycker ni man ska göra?
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av Crayon »

Taskiga brukar de inte vara, men jag misstänker starkt att de inte får frångå ordningen även om det vore praktiskt här. Samtidigt förlorar ni förstås inget på att fråga..
Magnus
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:47

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av Magnus »

Right, hade räknat med bli inringd till KI i typ måndags, så detta känns riktigt jävla drygt faktiskt...

Om jag fattat det rätt:

-KI har någon sorts rekordtermin just nu, där ytterst få har hoppat av efter urval 2. Huruvida detta beror på ren slump, stort överintag eller andra faktorer är hitintills oklart.

-Hur många som i slutändan hoppar av är oklart, vi kan chansa på kanske 3-4 stycken.

-De första två veckorna är mest teambuilding och information om läkaryrket, och läkarstudier, alltså inget särdeles ansträngande

-KI ringer endast in reserver under dessa två första veckor?
Gäst

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av Gäst »

Överintaget i urval 2 verkar vara mindre än HT12 i varje fall, 58 antagna 2013 vs 59 antagna 2012.
BeatriceBergdahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jul 2013, 16:04

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av BeatriceBergdahl »

Studievägledaren i Gbg sa att de nu avslutat reservantagningen. Bara att ta nya tag och söka till januari!
Magnus
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2013, 12:47

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av Magnus »

Hej alla!

Jag har i skrivande stund "inte" blivit kontaktad av KI, är åtta i HP-kvoten. Gäst, som är nummer fem, har såvitt jag vet inte heller blivit kontaktad. Den enda slutsatsen jag kan dra, är att KI hållit fast vid vad de sagt, och alltså inte velat göra någon reservantagning i år.

Det är förstås möjligt att den kommer igång nästa vecka, vill inte starta panikstämningar eller så. Gränsen på två veckor är trots allt inte bekräftad. Den friska människan började först igår, ser det som osannolikt att folk hoppar av i drivor under introkurserna :P

Personligen har jag dock börjat planera för fortsatt flum på psykologprogrammet, i varje fall en termin framåt. Om jag inte hittar ngt jobb innan dess.

Incidentally, ingen som vet några sådana här i Stockholmstakten?

P.S

Har sedan tidigare varit i kontakt med KIs studievägledning. Om någonting, säger dom, kommer det antagligen vara ännu lättare att komma in denna vårterminen än förra.

Allt gott, och lycka till!
Gäst

Re: Någon reserv som blivit inringd nu?

Inlägg av Gäst »

Magnus skrev:Hej alla!

Jag har i skrivande stund "inte" blivit kontaktad av KI, är åtta i HP-kvoten. Gäst, som är nummer fem, har såvitt jag vet inte heller blivit kontaktad. Den enda slutsatsen jag kan dra, är att KI hållit fast vid vad de sagt, och alltså inte velat göra någon reservantagning i år.

Det är förstås möjligt att den kommer igång nästa vecka, vill inte starta panikstämningar eller så. Gränsen på två veckor är trots allt inte bekräftad. Den friska människan började först igår, ser det som osannolikt att folk hoppar av i drivor under introkurserna :P

Personligen har jag dock börjat planera för fortsatt flum på psykologprogrammet, i varje fall en termin framåt. Om jag inte hittar ngt jobb innan dess.

Incidentally, ingen som vet några sådana här i Stockholmstakten?

P.S

Har sedan tidigare varit i kontakt med KIs studievägledning. Om någonting, säger dom, kommer det antagligen vara ännu lättare att komma in denna vårterminen än förra.

Allt gott, och lycka till!
Någonting i allt detta som bådar gott i varje fall :)
Låst