Kris

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Alfred

Kris

Inlägg av Alfred »

Hej jag har en fråga. Det är så att jag ska börja plugga till läkare men jag har lite brist på kunskaper i kemi då min lärare var frånvarande och eleverna varit utan lärare.... Min akilles häl är i galvaniska element, cell scheman och redoxreaktioner. Är det viktigt att jag repeterar sådan information ? För jag kan Jack shit om det...
linden
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jun 2013, 19:21

Re: Kris

Inlägg av linden »

Var ska du plugga? Linköping t.ex. ger en separat kurs i förberedande cellbiologi, just för att många känner stress inför detta. Sen vet jag faktiskt inte hur mkt "ren kemi" man läser, kan tänka mig att det är en hel del moment ur kemi A och B som du inte kommer behöva.. Men här får gärna nån som redan läst läkare ett tag säga sin mening! :)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Kris

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Var ska du pluuga?
Om i Linköping så jag kan ge dig lite tips :)
Mustafa Al-Attar
linden
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jun 2013, 19:21

Re: Kris

Inlägg av linden »

Oavsett var Alfred ska plugga får du gärna ge tips om Linköping, eftersom jag kommer börja där nu i höst! :D
Safari

Re: Kris

Inlägg av Safari »

hej,

Nabster har du några tips om boende i Linkøping? :glad:
Alfred

Re: Kris

Inlägg av Alfred »

Jag ska börja Umeå men alla universitet förutom Örebro har systemet om att gå i samma fotspår. Men jag vore väldigt tacksam om någon kan berätta för mig om kemin och speciellt redox momentet.... , tack :)
Alfred

Re: Kris

Inlägg av Alfred »

Liksom är halvcellsmetoden något viktigt eller till exempel redoxbalanseringar? Någon snälla som kan besvara detta? :)
Gäst

Re: Kris

Inlägg av Gäst »

Tror du kan chilla! Folk klarar första kursen på att läsa sammanfattningar typ. Allt som du inte kan går dessutom att googla under tiden :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kris

Inlägg av Nils »

Redoxreaktioner kan vara bra att ha i hyfsat färskt minne inför cellbiologin och biokemin.
(personlig åsikt)
Alfred

Re: Kris

Inlägg av Alfred »

Tror du du kan ge mig tips på en cell biologi bok som man använder i början av läkarprogrammet som då innehåller redox... ? För jag vill liksom veta om sådana saker som sådana ingår : redox i Sura samt basika lösningar..... Eller saker liknande sm står vid denna sida: http://www.naturvetenskap.org/gymnasiek ... anseringar
Låst