Rådvill efter urval 2

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
nissepelle
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 aug 2013, 14:11

Rådvill efter urval 2

Inlägg av nissepelle »

Jag bor i Göteborg och har gjort så i hela mitt liv, har all familj och vänner här.
Jag har nu i urval 2 blivit antagen i HP gruppen på Umeå universitet. Jag hade hoppats att komma in i Linköping, eller åtminstone Örebro, främst eftersom att dessa orter ligger närmare hem till Göteborg.

I Örebro har jag reservplats 17. I Linköping har jag reservplats 28. Båda i HP-kvoten. Hur stor är chansen att jag kommer bli uppringd från Linköping? Jag gissar att det är rätt goda chanser att bli uppringd från Örebro i alla fall?

Det känns så oerhört krångligt. Jag kommer liksom få flytta till Umeå, men ett par dagar efter uppropet i Örebro (Umeå har upprop en vecka senare än alla andra) så kommer jag antagligen kunna byta till Örebro då. Alltså flytta till Umeå i nån vecka och sedan dra vidare till Örebro. Sen kommer väl (förhoppningsvis) Linköping ringa och erbjuda mig en plats där, så då blir det att flytta vidare dit. Det känns skitjobbigt med det eventuella flängandet. Dessutom antagligen missa nollningen på alla ställen och inte komma in i gemenskapen (oroar jag mig för). Sen undrar jag när nollningen börjar också? Börjar den innan uppropet? Kan inte hitta nån information om det.

Hur tycker ni att jag ska göra?
Gast

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av Gast »

Om du är rätt så säker på att du kommer att bli uppringd från Örebro så tycker jag att du bör sikta på det, istället för att flytta runt vilket kan vara rätt så krävande.
nissepelle
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 aug 2013, 14:11

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av nissepelle »

Fast jag kan ju liksom inte vara helt säker på att komma in. :S Eller skulle ni säga att det är 100% säkert att komma in med reservplats 17 i urval 2 i högskoleprovsgruppen? Vill ju liksom för allt i världen inte fippla bort allt så att jag står här helt utan utbildningsplats och inget att göra i höst. :(
bobo93
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 aug 2013, 00:00

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av bobo93 »

Hej nissepelle!
Jag tycker att dina chanser är rätt så goda i Örebro men man kan aldrig vara säker. Jag tycker att du borde satsa på Örebro och om du inte kommer in nu så kommer du in nästa vårtermin och det är nästan garanterat.

Mvh
Gast

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av Gast »

Förra året blev den 17:e personen antagen i Örebrö, i år har ju läkarutbildningen utökats så det är därför som jag tror att du har en ganska bra chans.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av Crayon »

Är det viktigast för dig att få börja läsa i höst så får du nog helgardera och åka upp till Umeå. Kanske kan du skaffa något tillfälligt boende bara? Vandrarhem eller dylikt. Du har stor chans på Örebro, men det är inte 100%. Linköping ser osannolikt ut, men konstigare saker har hänt.

Dock.. Det är inte så många månader till januari, är det verkligen en katastrof om du får vänta till dess och istället få läsa där du vill? Visserligen kommer du hitta nya vänner var än du hamnar, men det är många år det handlar om.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av Wiiizzy »

Instämmer med allt Crayon skrev.

Ett alternativ är att fixa ett tillfälligt boende i Umeå, men inte flytta upp förrän precis till uppropet. Det finns ju faktiskt en chans att Örebro kallar dig innan Umeås upprop. Under veckan efter Örebros upprop kan du ringa till Örebro för att få uppdateringar. Måhända att en eventuell flytt till Umeå blir lite kaotiskt om man gör såhär, men man kommer snabbt till rätta och det brukar vara lugnt med plugget de första veckorna.

Lycka till!
nissepelle
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 aug 2013, 14:11

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av nissepelle »

Kollar jag statistiken här över hur många reserver som blir antagna, så verkar jag ju ligga rätt bra till i Örebro? Som lägst 15 reserver ju, och högst nåt på 30. Linköping är väl lite mer osannolikt att jag kommer in, men om jag gör det så verkar det ju som att det i så fall blir en rätt bra bit in på terminstarten.. Kanske ska överge linköping helt då och satsa på örebro istället, även om jag hellre vill läsa i linköping.

Att skaffa något tillfälligt boende i Umeå verkar klokt, jobbigt att sitta på massa lägenheter överallt liksom.

Det är rätt viktigt för mig att börja studera den här terminen och inte nästa. Jag har gått och "såsat" mer eller mindre i tre års tid och vill komma igång med att utbilda mig (är 23 år). Dessutom är läget rätt spänt på jobbet så där vill jag inte stanna, om jag ens får stanna. Egentligen tror jag att jag kommer trivas vart som, men man vill ju så klart plugga i en "riktig" studentstad som linköping, eller umeå. Men umeå är så långt bort..
Mys

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av Mys »

Jag lånar tråden lite.

Jag är reserv 13 i HP-kvoten i Örebro. Jag ringde precis till studievägledaren i Örebro för att höra lite mer om hur själva inringningen funkar. Då fick jag veta att en person hittills har lämnat återbud men att de har ett överintag på tolv personer från start. Antalet ska ned från 82 till 70 innan de börjar ringa in reserver.

Hur tror ni att chanserna är? Om man enbart tittar på vårens antagning så ser det ju bra ut men nu blev jag osäker.
Gast

Re: Rådvill efter urval 2

Inlägg av Gast »

Hej Nissepelle!

Jag vet att det i alla fall tidigare har gått direktflyg mellan Göteborg och Umeå så det är inte säkert att det behöver ta så långt tid för dig att ta dig hem till Göteborg om du skulle bo i Umeå. Flygplatsen i Umeå ligger bara 10 min med buss från Universitet också. Det kan ju absolut vara värt att ta med i beräkningen! Lycka till med allt! :)
Låst