Mina chanser?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
ribospentos
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 okt 2012, 12:20

Re: Mina chanser?

Inlägg av ribospentos »

Ringde precis och pratade med en studievägledare för läkarprogrammet vid GU. Frågade när de vanligtvis brukar kalla in reserver och hon sa att det oftast sker efter uppropet. När hon frågade vilken urvalsgrupp jag tillhörde (BII) så sa hon att de oftast inte brukar kalla in några reserver från BII och att det endast var 3 personer som blev inkallade som reserver senaste gången. Enligt statistiken härifrån var det 12st som blev inkallade.
Stämmer det hon säger tror ni?
Flipp

Re: Mina chanser?

Inlägg av Flipp »

Nils skrev:Mycket goda, KI brukar ju gå till cirka #20 i HP-kvoten...
Toppen.
Är det någon som vet när KI brukar ringa in reserver?
Gäst

Re: Mina chanser?

Inlägg av Gäst »

KI, Lund, Uppsala har kursupprop 2/9 och reservantagningen börjar direkt efter uppropet och fortsätter i 2 veckor.

Göteborg har upprop 26/8 och reservantagningen fortgår sedan i 2 veckor, alltså missgynnas det som vill bli antagna i GU, då alla andra ställen har reservantagning en vecka senare.
Magnus

Re: Mina chanser?

Inlägg av Magnus »

Hrrrm, gör man bäst då i att befinna sig på uppropet om man är reserv?

Eller det spelar ingen roll?

Blivit befordrad till åttonde reserv på KI btw.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser?

Inlägg av Nils »

Nervous skrev:Hej !

Ligger som 6:e reserv i kvot B1 till Linköping efter 2:a urvalet. Hur stora är oddsen att jag kommer in ??
Stor chans.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser?

Inlägg av Nils »

ribospentos skrev:Ringde precis och pratade med en studievägledare för läkarprogrammet vid GU. Frågade när de vanligtvis brukar kalla in reserver och hon sa att det oftast sker efter uppropet. När hon frågade vilken urvalsgrupp jag tillhörde (BII) så sa hon att de oftast inte brukar kalla in några reserver från BII och att det endast var 3 personer som blev inkallade som reserver senaste gången. Enligt statistiken härifrån var det 12st som blev inkallade.
Stämmer det hon säger tror ni?
Statistiken härifrån gäller reservnumret hos den sist kallade efter urval 2, inte antalet reserver som kallades, så båda siffrorna stämmer. De antog 3 reserver varav den siste hade reservnummer #12.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser?

Inlägg av Nils »

Magnus skrev:Hrrrm, gör man bäst då i att befinna sig på uppropet om man är reserv?

Eller det spelar ingen roll?
Det ska inte spela någon roll.
Flipp

Re: Mina chanser?

Inlägg av Flipp »

Gäst skrev:KI, Lund, Uppsala har kursupprop 2/9 och reservantagningen börjar direkt efter uppropet och fortsätter i 2 veckor.

Göteborg har upprop 26/8 och reservantagningen fortgår sedan i 2 veckor, alltså missgynnas det som vill bli antagna i GU, då alla andra ställen har reservantagning en vecka senare.
Men jag läste att KI hade en obligatorisk registrering den 27/9. Är det inte möjligt att de börjar någon dag efter den, dvs innan terminstart? Samma sak på UU (där jag är antagen).
Eller är det bara jag som vill att det ska gå till så? :tunga:
ribospentos
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 okt 2012, 12:20

Re: Mina chanser?

Inlägg av ribospentos »

Nils skrev:Statistiken härifrån gäller reservnumret hos den sist kallade efter urval 2, inte antalet reserver som kallades, så båda siffrorna stämmer. De antog 3 reserver varav den siste hade reservnummer #12.
Med reservation för att framstå som en aning trög, innebär detta då att totalt nio personer med ett bättre reservnummer än 12 tackade nej till sina erbjudna reservplatser? Eller hur fungerar detta med reservnummer egentligen?
Per

Re: Mina chanser?

Inlägg av Per »

Ja, 9 pers tackade nej.
Låst