Vad tror ni? Hjälp mig!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
BeatriceBergdahl

Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av BeatriceBergdahl »

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp för att lugna mina nerver och kunna planera min höst.
Söker i B2 gruppen med 22,5 och 1,2 på HP.
Efter urval 1 ser det ut så här:
Göteborg: reserv 21
Linköping: reserv 10
Örebro: antagen
Vad tror ni om mina chanser att komma in i framförallt Göteborg?

Tack på förhand!
Gäst

Re: Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av Gäst »

BeatriceBergdahl skrev:Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp för att lugna mina nerver och kunna planera min höst.
Söker i B2 gruppen med 22,5 och 1,2 på HP.
Efter urval 1 ser det ut så här:
Göteborg: reserv 21
Linköping: reserv 10
Örebro: antagen
Vad tror ni om mina chanser att komma in i framförallt Göteborg?

Tack på förhand!
Tror garanterat att du kommer in i Linköping! angående GU så är det mer tveksamt, antar att det är i B2/HP kvoten du är reserv 21? med det reserv numret tror jag tyvärr inte du kommer bli antagen då dom bara tar in 6 personer, men jag hoppas jag har fel...Vad har du för reservnummer i B2 kvoten da?
BeatriceBergdahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jul 2013, 16:04

Re: Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av BeatriceBergdahl »

Bor i Jönköping så både Gbg och Linköping är nära, men hoppas mest på Gbg för där har jag boende.
I B2 gruppen är jag reserv 23...
Jag läste här på forumet att en person med samma poäng som mig var reserv 3 i B2/HP gruppen. Hur gör de när man har samma poäng och högskoleprov resultat? Lottar de reservplatserna då?
Gäst

Re: Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av Gäst »

GU använder HP resultat som skiljekriterium till hälften av platserna så om två personer har samma HP-resultat, antar jag att dom lottar, som i detta fall där ni båda hade 22,5/1.2. Dock så tror jag att du missuppfattat personen som står reserv #3, denna står reserv #3 i B2 kvoten(där man bara lottar och inte använder sig av HP som skiljekriterium), medans i B2/HP kvoten är hen reserv #19,(vet vilken person du menar) :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av Nils »

BeatriceBergdahl skrev:Hur gör de när man har samma poäng och högskoleprov resultat? Lottar de reservplatserna då?
Ja.
BeatriceBergdahl
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 jul 2013, 16:04

Re: Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av BeatriceBergdahl »

Okej!
Vad tror du Nils om min chans att komma in i Gbg?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vad tror ni? Hjälp mig!

Inlägg av Nils »

Utifrån förra höstterminen så skulle jag gissa någonting i stil med 50:50. Jag tror inte du blir antagen redan i urval 2 men utifrån din nya reservplacering där så bör det vid det laget åtminstone gå att säga med större säkerhet om du kan komma in via reservintaget.
Låst