Skjuta upp studiestart pga föräldraledighet?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
LinneaS
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jul 2013, 09:37

Skjuta upp studiestart pga föräldraledighet?

Inlägg av LinneaS »

Hej!
Jag står som första reserv i hp-kvoten i Örebro, vilket känns jättespännande. Jag har dock en fundering.

Det är så att jag är föräldraledig med min dotter som fyller ett och kan börja på förskola först i november. Jag vet att graviditet är ett giltigt skäl att ta studieuppehåll eller skjuta på starten, men har någon erfarenhet av möjligheten att skjuta upp starten till vårterminen pga av pågående föräldraledighet?

Jag ska kontakta studievägledaren på måndag och höra mig för, men ville som sagt höra vad ni tror? :glad:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Skjuta upp studiestart pga föräldraledighet?

Inlägg av Nyberg89 »

Om man ser till paragrafen så ser man att den kan betyda mycket.

"Anstånd med studier för antagna
l § Särskilda skäl för anstånd med att påbörja studierna kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning."

Ansök om anstånd så ska du nog se att det är möjligt.
Boskar
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 nov 2012, 20:49

Re: Skjuta upp studiestart pga föräldraledighet?

Inlägg av Boskar »

Om du är förstareserv under HT kommer du med all säkerhet in till VT. :himlar:
LinneaS
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jul 2013, 09:37

Re: Skjuta upp studiestart pga föräldraledighet?

Inlägg av LinneaS »

Tack för svaren!
Ska kolla vad dom säger. Men om jag skulle komma in nu så vore det ju minst sagt skönt att ha den platsen reserverad till våren, annars får jag försöka lösa det i alla fall. :)
Låst