Mina chanser som reserv i hp-kvot

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Gäst

Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag fick 1.7 på hp och min reservplacering efter urval 1 är nr 51 i Umeå och nr 18 i Örebro. Hur ser mina chanser att bli antagen till någon av dem? Hur många reserver brukar det tas in efter urval 1?
Gaest

Re: Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Gaest »

Hej alla snälla antagningsexperter! Även jag undrar angående detta. Jag har nu efter urval 1 fått reservplats 9 i hp-kvoten på KI. Är det lugnt tror ni?

Tack på förhand!
Bjorn

Re: Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Bjorn »

Jag har reservplats 13 på KI, HP-kvoten. Det verkar ju vara på gränsen, men de senaste åren har ju det räckt....
Marcus

Re: Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Marcus »

Ni kommer ju in utan problem. Senaste åren så har det legat runt 20e reserv i urval 2 som kommit in, så ni är ju nästan garanterade en plats. Själv sitter jag på 38e reserv i HP-kvoten... Vilket innebär att runt 18 ska bort mellan urval 1 och 2 för att jag ska ha en chans att i princip komma in som sista person i reservantagningen. Det kommer inte hända dvs.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:Hej! Jag fick 1.7 på hp och min reservplacering efter urval 1 är nr 51 i Umeå och nr 18 i Örebro. Hur ser mina chanser att bli antagen till någon av dem? Hur många reserver brukar det tas in efter urval 1?
Du bör bli antagen i Örebro; i Umeå är oddsen inte lika goda.
Gaest skrev:Hej alla snälla antagningsexperter! Även jag undrar angående detta. Jag har nu efter urval 1 fått reservplats 9 i hp-kvoten på KI. Är det lugnt tror ni?

Tack på förhand!
Om ingenting oväntat händer så blir du antagen.
Bjorn skrev:Jag har reservplats 13 på KI, HP-kvoten. Det verkar ju vara på gränsen, men de senaste åren har ju det räckt....
Nästan samma svar som för Gaest.
Marcus skrev:Ni kommer ju in utan problem. Senaste åren så har det legat runt 20e reserv i urval 2 som kommit in, så ni är ju nästan garanterade en plats. Själv sitter jag på 38e reserv i HP-kvoten... Vilket innebär att runt 18 ska bort mellan urval 1 och 2 för att jag ska ha en chans att i princip komma in som sista person i reservantagningen. Det kommer inte hända dvs.
Behåll ändå platsen, bara utifall att det skulle råka röra på sig lite extra mycket. Du har ingenting att förlora på det.
Gäst

Re: Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Gäst »

Tja!

Lite samma för mig som för ovanstående. Fick 1.8 på HP och ligger som 24:e reserv på KI. Känns lite som 50/50?

Egentligen ingen stor deal om jag inte kommer in, har ingenting alls emot att typ pröva på psykolog en termin (VT kommer man väl in automatiskt?

Mest bara det jag vill kunna planera :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Mina chanser som reserv i hp-kvot

Inlägg av Nils »

Tjena!

Jag skulle gissa 70/30 till din fördel men det beror helt på hur mycket det rör sig mellan urval 1 och urval 2.

Med 1,80 bör du annars kunna glida in till vårterminen 2014, med tanke på att gränsen gick vid 1,70 förra vårterminen...
Låst