Plugga i "mindre stad" vs. i Oslo?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
RU-elev

Plugga i "mindre stad" vs. i Oslo?

Inlägg av RU-elev »

Hej! Tänkte se med er expeter här inne vad ni tycker är bäst!

Har 22.00 i betyg och även skrivit högskoleprovet en gång men resultatet där var inte så himla bra för att ordna en plats på läkarlinjen. Av statstiken som jag sett här kan 22.00 räcka för en plats i Umeå och möjligen Örebro eller Linköping. Men tror ni att jag har chansen att komma in? :huh:

Fråga 2; Har även sökt till Norge och Oslo Universitet där jag är ganska säker på att jag kommer in nu till hösten. Min stora fråga är dock, är det bättre att plugga i Oslo eller i någon av småstäderna i Sverige om jag nu kommer in? :glad:

Skulle gärna vilja höra från Nils vad du tycker :flinar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Plugga i "mindre stad" vs. i Oslo?

Inlägg av Nils »

Hej RU-elev!

Antar att du avser kvoten BI.
Tror att risken är större för att du inte kommer in i Sverige, denna hösttermin - oddsen vore däremot goda för GU, LiU, UmU och ÖU, med eventuell chans även vid LU och UU, ifall du sökte inför vårterminen.

Jag vet dessvärre ungefär ingenting om hur det är att plugga i Norge.
lakarstudent
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jun 2013, 14:33

Re: Plugga i "mindre stad" vs. i Oslo?

Inlägg av lakarstudent »

Håller med Nils, tror att du blir antagen till GU (med tanke på att du vill plugga i en större ort) under VT14 med ganska stor säkerhet. Göteborg är ändå en ganska stor stad (i samma storleksordning som Oslo väl??) och dessutom har bra förbindelser till andra ställen i Sverige, så att åka hem på ett längre lov blir billigare från Göteborg (om du inte bor i Värmland kanske? :) )
Låst