BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Kantarellstuvning

BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Kantarellstuvning »

Jag har sökt till de flesta lärosätena i Sverige och undrar om det finns någon chans att jag kommer in under höstterminen? Är rätt säker på att jag inte har någon chans att komma in på exempelvis KI, men hur ser det ut för Linköping eller Lund? Skulle vara rätt tacksam för svar då suttit och grunnat över detta en hel del...
Lakarstudent

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Lakarstudent »

Du kommer in med högst sannolikhet i Örebro eller Umeå under HT13,kanske även Linköping baserat på statistik från HT12 antagning bl.a
Kantarellstuvning

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Kantarellstuvning »

Skulle gärna vilja höra från Nils också om det går? Hur stor är chansen att komma in på Linköping med dessa resultat
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Crayon »

Försöker mig inte på att gissa om HT13 eftersom du vill ha svar från spåkulan Nils. Men man kan ju konstatera att om du kunde tänka dig att börja VT14 istället så kommer du rimligen ha ett större urval av universitet. Det är trots allt en rätt lång period man ska spendera på studieorten så känner du mycket för Lund eller Linköping kan jag tycka att det är värt en väntan på 6 månader till om du inte har turen med dig nu. Lycka till hur som helst!
elbarto

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av elbarto »

Men man kan ju konstatera att om du kunde tänka dig att börja VT14 istället så kommer du rimligen ha ett större urval av universitet. Det är trots allt en rätt lång period man ska spendera på studieorten så känner du mycket för Lund eller Linköping kan jag tycka att det är värt en väntan på 6 månader till om du inte har turen med dig nu. Lycka till hur som helst!
ISF borde du kanske börja på det universitet du kommer in på i höst --> Sen till VT söker du igen. Blir du antagen någonstans där du hellre läser, så går det väl bra att hoppa rakt in på T2 där!

= Du slipper skjuta upp studierna en termin + Du har tryggheten i att vara antagen + Du borde kunna byta universitet senare.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Nils »

@ Kantarellstuvning
Jag tror att oddsen är mer på din sida än mot dig, det känns som att BI-gränserna fortfarande är på väg nedåt i Linköping. Inga garantier dock, det är ju fler ansökande i år.
http://läkarstudent.se/antagning.html#antal_ansokande
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Nils »

@ elbarto
Ett problem är att det kan vara svårt att byta lärosäte, särskilt om kurserna inte helt motsvarar varandra. I värsta fall kan Kantarellstuvning behöva gå om hela termin 1 vid ett ortbyte och då har både tid och studiemedel förbrukats i onödan. Byten fungerar ofta relativt smidigt runt gränsen mellan de prekliniska och de kliniska terminerna men då måste Kantarellstuvning vara beredd på att studera vid ett annat lärosäte under nästan halva läkarutbildningen.
Kantarellstuvning

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Kantarellstuvning »

Hamnade på reservplats 79 i BI-gruppen. Låter det som en rimlig chans att komma in i runda 2?
derp

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av derp »

På vilken lärosäte??
Kantarellstuvning

Re: BI med 22.1 och 1.5 HP HT13

Inlägg av Kantarellstuvning »

Linköping
Låst