Lund/Gbg BII HT 13 - räcker 22.40+1,6?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
safari

Lund/Gbg BII HT 13 - räcker 22.40+1,6?

Inlägg av safari »

Hej allihop!

Undrade bara vilka tankar ni har om B2 kvoten i lund nu till hösten.
Tror ni Lund kommer att gå under 22,50 i B2 kvoten denna hösten?

Jag tänker som så att eftersom det sker en utökning med totalt 40 platser denna hösten, Gbg och Linköping á 20 platser vardera, så borde antagningen i Lund och Gbg hamna under 22,5 i B2.
Utökningen i Gbg och Linköping bör generera 3 platser i B2 kvoten vardera, d.v.s. 6 platser totalt. HT12 gick både Linköping och Gbg under 22,5 i reservantagning.
Linköping och resterande lärosäten belägna på högre latitud är inget alternativ i dagens läge p.g.a. familjära skäl. Prio 1 är Lund :glad:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Lund/Gbg BII HT 13 - räcker 22.40+1,6?

Inlägg av Nyberg89 »

Platserna i B2 kvot beror helt på hur många som söker i vardera kvot och är alltså inget du kan räkna ut nu. Men en sänkning borde ske över alla lärosäten i och med de ändrade regler gällande komplettering i kombination med utökade platser, samt andra orsaker.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lund/Gbg BII HT 13 - räcker 22.40+1,6?

Inlägg av Nils »

Man kan dock gissa ungefär hur många platser det lär röra sig om utifrån tidigare statistik - Lunds BII-kvot har legat på 17-18 platser vid urval 2 de senaste fyra terminerna.

Jag skulle gissa att det denna hösttermin blir 15-16 platser i urval 1 och 18 platser i urval 2.
(om någon månad får vi se om jag just gjorde bort mig...)
Safari

Re: Lund/Gbg BII HT 13 - räcker 22.40+1,6?

Inlägg av Safari »

Tack för svaren. :glad:
Jag gjorde en gissning baserad på förhållandet mellan antal sökande i B1 och B2 samt HP tidigare terminer. Ca 14 % av platserna tillföll B2, både i Linköping och Gbg. En utökning på 20 platser kan således tänkas generera 2,8 platser per lärosäte/B2 kvot om förhållandet mellan sökande med kompletterade och "okompletterade" betyg upprätthålls även denna termin. Jag hoppas innerligen att B2kvoten i Lund går under 22,5.
VT13 hade jag ett högre reservantal i Gbg vs Lund i urval 2/B2. Hoppas att utökningen i Gbg drar ner kraven i Lund :glad:

För övrigt tror jag också att det blir 18 platser i Lund. Hoppas bara att det blir lite färre med maximala betyg som söker Lund denna hösten... :tummeupp:
Låst