Ansökningar inför HT13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Ansökningar inför HT13

Inlägg av Nils »

Antagningssidan har uppdaterats med statistik över antalet ansökningar inför HT13.

Det sammanlagda antalet läkarprogramsansökningar slog ett nytt rekord, 34.418 stycken, i genomsnitt 4.917 ansökningar per läkarprogram.

Antalet förstahandsansökningar uppgick till 6.049 stycken, vilket är det näst högsta antalet hittills (6.209 förstahandsansökningar sågs inför HT10) och ingår i en allmän uppåtgående trend.

Antalet förstahandsansökningar fördelar sig så här:
1 (1): Karolinska Institutet, 1.925
2 (2): Lunds Universitet, 1.052
3 (3): Göteborgs Universitet, 1.006
4 (4): Uppsala Universitet, 717
5 (6): Umeå Universitet, 575
6 (5): Linköpings Universitet, 492
7 (7): Örebro Universitet, 282

Diagrammet hittar du här:
http://läkarstudent.se/antagning.html#antal_ansokande
elbarto

Re: Ansökningar inför HT13

Inlägg av elbarto »

Och där stängdes luckan.. Kanske. Jag tror att mediauppmärksamheten kommer driva upp antagningsgränserna. Det återstår att se hur mycket de mindre årskullarna kan parera höjningen. Jag hoppas verkligen det inte är för sent för min del, innan jag hunnit gå klart naturbasåret.
Kim321
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2013, 15:00

Re: Ansökningar inför HT13

Inlägg av Kim321 »

Tror ni att det ökade söktrycket beror på de nya kvoter som ska införas HT2014 och osäkerheten kring det. Jag tror inte riktigt jag har förstått hur det ska bli. Jag förstår att man inte vill att de som går ut med de nya betygen ska missgynnas men kommer detta vara negativt för oss andra då vi får färre platser att konkurrera om?
Gäst

Re: Ansökningar inför HT13

Inlägg av Gäst »

Platserna fördelas nog proportionellt, så i det avseendet är det rättvist för gamla vs nya betyg (kanske inte på millimetern, med tanke på avrundningen, men i stora drag).

Däremot kan gränsen bli högre i "gamla BI" än i "nya BI" eftersom det sägs ha varit lättare att få högre betyg förr; det är ju just därför som de nya betygen får en egen kvot under några år.
Helena

Re: Ansökningar inför HT13

Inlägg av Helena »

Hejsan!
Tänkte kolla med er vad ni tror om att komma in i Linköping ht 13 med 1.45 hp och med adekvat arbetslivserfarenhet. Hade hoppats på det men nu blev jag nervös. Jag tänkte mig att fler platser och att gränsen varit lägre även tidigare skulle ge mig en chans åtminstone, även om det skulle bli tight såklart. Sen kan man ju inte söka in på den kvoten mer så det är min enda chans känns det som! :konfys:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ansökningar inför HT13

Inlägg av Nils »

Sett till tidigare terminers statistik bör 2,45 räcka i HPSU-kvoten men gränsen har sakta klättrat uppåt och låg på 2,40 senast - det finns alltså inte någon garanti.

För övrigt verkar kvoten fortsätta finnas till åtminstone ht14... :)
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?p=10980#p10980
Låst