1.7 HP-kvoten

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
ramonisco

1.7 HP-kvoten

Inlägg av ramonisco »

Hej!

Skrev högskoleprovet idag och jag förväntar mig ett resultat på 1.70. Hur stor chans har jag att komma in i hösten om jag söker över hela Sverige? Kan tänka mig att läsa överallt utom Umeå.
Gäst

Re: 1.7 HP-kvoten

Inlägg av Gäst »

Jag undrar samma sak. Hamnar nog också på 1,7 eller straxt över. Ser att det händer att gränsen hamnar på 1,7 redan i urval 1. Hur ser jag hur stor andel av alla som sökte med 1,7 som kom in? Dvs hur stor chans har jag att lottas in på läkarprogrammet med 1,7 på HP? Eller får lottning mindre betydelse nu när man har en decimal till på sitt HP-resultat?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: 1.7 HP-kvoten

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev:Eller får lottning mindre betydelse nu när man har en decimal till på sitt HP-resultat?
Ja, visst blir betydelsen av lottningen mindre nu när man får en decimal till, men för er med 1,7 är det nog fortfarande stor risk/chans att det blir lotten som avgör.

Gäst skrev:Hur ser jag hur stor andel av alla som sökte med 1,7 som kom in?
Vad jag vet finns det ingen bättre sammanställd statistik på detta än vad som finns under "Antagning och statistik" på den här hemsidan.
Det går tyvärr inte att dra några större slutsatser om lottningschanserna inför hösten baserat på tillgänglig statistik. Visst kan man om man vill försöka att bilda sig en generell uppfattning om läget genom att kolla på det som finns tillgänglig d.v.s: komplett info för urval 1 t.o.m. HT12; antagningsgräns för urval 2 t.o.m. VT13; reservantagningstatistik t.o.m. HT12, men bilden förblir långt ifrån komplett.
Även med komplett statistik hade det varit svårt att ge en bra prognos för HT13. Det är en sak att säga vad man tror att antagningsgränsen kommer ligga kring (troligtvis ca 1,7 för reserver). Det är betydligt svårare att säga hur många med given merit som kommer in, då det kan förändras avsevärt från år till år. Vi har ju sett en sänkning på sistone och som du säger lär införandet av en till decimal även påverka.

Gäst skrev:Ser att det händer att gränsen hamnar på 1,7 redan i urval 1
Notera att detta än så länge bara har inträffat på vårterminer. Höstterminer ligger normalt sett lite högre. Det har dock som sagt varit en nedåtgående trend på sistone, så vem vet? Kanske ser vi det på något lärosäte även HT13.
Låst