Intervjubaserad intagning Umeå

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
maidiZ

Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av maidiZ »

Hejhej!
Har letat runt vad som krävs för att vara behörig till Umeås intervjubaserade antagning, har inte hittat någon statistik över föregående år någonstans. Mad adderar ju HP-resultatet med sitt betygsgenomsnitt och delar på tio. Men hur mycket kommer man behöva på ett ungefär? Låt säga att man har 1.6 på HP och 21,5 i betyg - vilket ger 2,31 - räcker det eller är det för lågt? :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Wiiizzy »

Du ska bara dividera betyget med 10, inte HP.
Du har då:
1,6+(21,5/10)=3,75

Om det räcker eller inte kan jag inte svara säkert på. Men som jämförelse låg det på 5,675 i urval 1 HT12. Det är då inklusive intervjupoängen (på 1p, 2p eller 3p).
Personen med 5,675 borde fått 2p på intervjun då 1p eller 3p hade gett att den ansökande hade antingen för högt HP+betyg (4,675>2,0+2,25) eller ett orimligt lågt jämförelsevärde (2,675). Därför hade personen i fråga rimligen 5,675-2=3,675 vid kallelse till intervju.
Baserat på detta resonemanget så borde du ha en bra chans.

Däremot så ser jag att kvoten varierar en del i storlek från år till år. VT13 antogs bara 29 personer att jämföra med 41 HT12 (Urval 1). Kanske är det så att de minskade kvoten VT13 pga att alla ansökande kom in HT12 (urval 2).

Statistik
Gäst

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Gäst »

Mycket bra svar, tack så mycket!

Varför skulle personen i fråga inte kunna fått 3p på intervjun? Förstod inte det resonemanget riktigt, är det för att personens intagningpoäng måste vart alltför låg?

HT2012 så var sista intagningspoäng 22,2+1.7 så jag tänker att intagningspoäng till intervjun maximalt kommer att vara 3,92. Om vi förenklar det lite och kanske antar att intagningspoängen HT2013 kommer följa senaste årets trender med att sänkas för varje termin så tror jag att jag har en hyffsat bra chans att bli inbjuden på intervju.

Bara jag blir inbjuden så är jag 100% på att de väljer mig :D
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev: Varför skulle personen i fråga inte kunna fått 3p på intervjun? Förstod inte det resonemanget riktigt, är det för att personens intagningpoäng måste vart alltför låg?
Jag skrev "orimligt". Vilket var baserat på en höftad beräkning. Säg då att personen i fråga blev kallad med 2,675 (5,675-3). För att ge några räkneexempel så motsvarar det exempelvis:
HP 1,4 och betyg 12,75.
HP 1,0 och betyg 16,75.
HP 0,8 och betyg 18,75.

Visst det är inte omöjligt, men det är betydligt lägre än vad det legat på historiskt. Å andra sidan har det varit en nedåtgående trend ett tag. Framförallt var ju dock slutsatsen av det resonemanget att det såg bra ut för dig. Om nu personen i fråga fick en 3a på intervjun så försämrar ju inte det dina chanser, tvärt om.

Det hade förstås varit trevligt med lite mer detaljerad statistik så att man slipper spekulera. Å andra sidan så har det hänt så mycket med den kvotgruppen på sistone så att det blir svårt att ge prognoser baserat på statistiken.

Jag försöker undvika att ge garantier. De är inte mina att ge. Men det ser ju definitivt ljust ut för dig baserat på både dina och mina resonemang. Ska jag ge mig på en gissning så säger jag att du blir kallad och att 2p på intervjun borde räcka.

Lycka till!
Axel

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Axel »

Hejhej!
Är det någon som vet någonting angående hösten/vårens intagning via betygspoäng, gällande ifall betygsintagningen kommer gå ner eller upp? För att nu är ju första gången folk med nya betygssystemet söker. Så det jag egentligen undrar är ifall man tror att det kommer bli enklare/svårare/samma än vad det var tidigare att komma in via betyg? (i detta fall betyg + HP). Om det är någon som vågar gissa, vad tror ni då att (betyg)/10+HP blir till vårens intagning? :ninja:

Tacksam för lite kloka svar!
Gäst

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Gäst »

Hej. Förstod inte riktigt frågan..men om den handlar om Umeås intervjubaserade urval vår det sista gången denna urvalsmetod användes nu i juni :)
Gäst

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Gäst »

Slutar Umeå med intervjuer?
emma

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av emma »

Ja, nu gäller bara hp+(betyg/10). Är det nån som vet när man får reda på sin intervjupoäng och var den isf presenteras? Antagning.se? Mailas den ut?
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av 1886 »

Det står på deras hemsida att resultat mailas ut. Tidigare år verkar intervjupoängen ha skickats ut bara ett par dagar efter intervjuerna, vilket verkar lite konstigt med tanke på att årets inte kommit än.
Gäst

Re: Intervjubaserad intagning Umeå

Inlägg av Gäst »

Ja, men de sa ju på intervjudagarna att vi inte skulle få reda på något förren 12 juli. Jag är mer orolig för att det inte står att man har sökt i den kvoten på antagning.se
Låst