2,00 på HP > 22,5 i gymnasiebetyg?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Boskar
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 nov 2012, 20:49

2,00 på HP > 22,5 i gymnasiebetyg?

Inlägg av Boskar »

Är det så att 2,00 är värt mer än 22,5. Alltså att max i HP är bäst?

Man kan kanske säga att dom som kommer in med 2,00 i HP är bäst på läkarprogrammen? :intellektuelltutmattad:
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: 2,00 på HP > 22,5 i gymnasiebetyg?

Inlägg av Wiiizzy »

Historiskt sett är antagningschansen bättre med 2,0 än med 22,5. Men det är ju två olika kvoter och därför blir det lite konstigt att påstå rent generellt att det ena resultatet är bättre än det andra.

Jag undrar lite varför du ställer frågan. Vad menar du med bäst? Är du intresserad om vem som har störst skryträttigheter eller vem som klarar läkarprogrammet bäst?

För att generalisera (detta förblir självklart en sanning med modifikation) så brukar man ju säga att flit krävs för att få 22,5 i gymnasiet och medan ett bra högskoleprov mer visar på... tja... i brist på bättre ord... ett bra intellekt. Vidare är läkarprogrammet känt för att vara ett program som snarare kräver flit än ett väldigt högt IQ. Om man följer det resonemanget bör ju 22,5:orna klara sig bättre. Jag vet dock inte om så är fallet.

Om det är status du undrar över så visst, det lär ju vara färre som får 2,0 än 22,5. Å andra sidan så är det nog inte så många personer som har 22,5 från gymnasiet som bryr sig om högskoleprovet. Och bland 22,5:orna finns säkert flera som hade kunnat prestera 2,0 om de hade pluggat HP, likt de personer gör som inte tror sig ha chans att komma in på betyg.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: 2,00 på HP > 22,5 i gymnasiebetyg?

Inlägg av Crayon »

Jag har läst det förut någonstans att resultatet på högskoleprovet generellt sett inte säger lika mycket om hur bra studierna kommer att gå som betygen från gymnasiet. Med ihärdighet kommer man långt, och det är rimligen inte minst sant just för läkarstudierna.
Låst