KI HT 13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Gast

KI HT 13

Inlägg av Gast »

Hej,

KI, antagningskravet HT11 var 22,5 + 1,1 i Hp-urskiljning.

KI, antagningskravet HT12 var 22,5 + 1,3 i HP-urskiljning.

Vad ni tror årsakade höjningen av hp resultatet i hp-urskiljning i B1 trots färre födda och utökning av platser?
Vad för HP resultat tror ni kommer krävas i B1 på KI HT13?
Vad för HP resultat ska man ha för att mer eller mindre ha en garanterad plats?

Tacksam för svar :glad:
gast

Re: KI HT 13

Inlägg av gast »

Vad tror du Nils?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT 13

Inlägg av Nils »

Flera lärosäten ökade i urval 1, så man kan gissa på en kombination av fler (behöriga) ansökande och att de ansökande var lite bättre förberedda än föregående år.

För KI:s del skulle jag gissa på att de ligger kvar på ungefär samma nivå - inga kraftiga svängningar vare sig upp eller ner. Med ett HP på 1,6 bör du sitta rätt säkert.
Skallfraktur

Re: KI HT 13

Inlägg av Skallfraktur »

Hur tror ni att man ligger till med 1.8 på HP till KI HT13? Skrev nu i höstas för första gången, kommer dock skriva nu i vår igen för att försöka höja mig o vara säker.

Köpte HP-Guiden strax innan jul bara för att jag kände att jag ville garantera mig själv en höjning och vill verkligen inte skriva provet mer gånger än nödvändigt (verkar alltid krocka med mina simtävlingar, dessutom är det extremt tråkigt.)

Man känner sig hyfsat dum nu när man såg antagningbeskeden för VT13.. Har jag precis slängt bort 1400kr på en guide för ett prov som jag egentligen inte behöver göra eller tror ni att det krävs >1.8 för att garantera sig en plats?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT 13

Inlägg av Nils »

Eftersom höstterminer brukar ha svårare konkurrens än vårterminer så kan HP-gränsen mycket väl stiga tillbaka till 1,8 vid Karolinska institutet.

Hoppas att du höjde poängen vid vårens prov! :)
Låst