Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Gäst

Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tänkte höra vad ni tror jag kan ha för chans till antagning HT13 eller VT14 vid Göteborgs Universitet. Har 22,5 i gymnasiebetyg och som bäst 1,35 på HP. Har sett att tex urval 2 vid GU var lägre än så HT12, kommer det att hålla i sig tro? Behöver jag satsa på ett bättre HP resultat för att vara mer säker? Har också en annan fråga om just GU om någon råkar veta. Lottas det något där längre eller är det "garanterat" att komma in om man har ett betyg+HP som räcker till? Hur skiljer de annars åt de i gymnasiebetygskvoten i urval 1 tex, de antar ju inte alla som har 22,5 där?

Tacksam för svar!
S
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Wiiizzy »

Göteborg tillämpar HP-urskiljning för hälften av platserna och lottar resten. Med andra ord blir man antagen om man har 22,5 + bra HP.

Du skriver att du har 22,5 i gymnasiebetyg och jag antar då att du menar att du är i BI (okompletterade betyg) och inte i BII (kompletterade betyg).

Med de meriterna har du mycket goda chanser att bli antagen HT13 och förstås ännu bättre chanser VT14. Det finns vad jag vet ingenting som tyder på att antagningsgränserna kommer att öka signifikant.

Om jag personligen vore i din sits skulle jag dock skrivit HP igen. Det kostar ju trots allt inte mer än 350 spänn och en lördag. Däremot skulle jag inte lagt ner speciellt mycket tid på att plugga till HP.
Gäst

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Gäst »

Tack för ditt svar! Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt då jag bara skrev det i rubriken, men jag är alltså inte i BI utan i BII (läser upp behörigheten på naturvetenskapligt basår just nu). Vet att det generellt krävs bättre gymnasiebetyg+HP där än i BI. Så vågrar någon spekulera i hur mina chanser ser ut för BII i Göteborg med mina betyg+HP? Behöver jag ett bättre HP-resultat?

/S
Gäst

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Gäst »

Det är mycket sällan som hp-gränsen stiger från höst till vår, så med ett hp som är bättre än höstens krav så borde du ha rätt goda chanser. :)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Wiiizzy »

Gäst skrev: Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt då jag bara skrev det i rubriken
Klantigt av mig.

Självklart är det hela inte lika säkert då. Att det sjönk så pass mycket som det gjorde HT12 tyder dock på att dina chanser är goda för såväl HT13 som VT14. Man ska dock vara försiktig med att dra sådana slutsatser baserat på en händelse.

men om jag nu ska försöka mig på en gissning tror jag ändå att du kanske kommer in redan HT13, men kan inte riktigt säga med vilken säkerhet.

Jag skulle definitivt skrivit HP igen, det är trots allt en ganska liten investering med tanke på vad som står på spel.
Gäst

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Gäst »

Tacksam för era svar! Blir att göra högskoleprovet till våren igen och hoppas på det bästa till hösten.

S
Gast

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Gast »

Wiiizzy skrev:Göteborg tillämpar HP-urskiljning för hälften av platserna och lottar resten. Med andra ord blir man antagen om man har 22,5 + bra HP.

Ville bara lägga mig i lite och fråga Wiiizzy om vad han tycker är 'bra HP'. Är 1,2 tillräckligt för VT13? Med BII 22,5?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Chans till antagning GU Bll HT13/VT14?

Inlägg av Wiiizzy »

Gast skrev: Ville bara lägga mig i lite och fråga Wiiizzy om vad han tycker är 'bra HP'. Är 1,2 tillräckligt för VT13? Med BII 22,5?
Skrev så för att illustrera principen. Kan passa på att understryka att jag menade tillräckligt bra och inte "bra"då det sistnämnda är mer subjektivt.

För att få en uppfattning om vad man ska ha för att komma in i BII med HP urskiljning kan du kolla antagningstatistiken . Det är inte helt lätt att säga. I höstas hände det ju ganska historiska att en reserv kallades med 22,3 i BII. Med andra ord kom ju alla 22,5:or in. Det kan mycket väl hända igen. Speciellt med tanke på att vårterminerna brukar ha lägre antagningskrav. Dock har detta bara skett vid ett tillfälle än så länge och tidigare brukade ca 22,5 + HP 1,6 krävas. Men man kan nog vara säker på att VT13 inte kommer ha så höga krav i alla fall.
Låst