KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års hösttermin.
Grifoni
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2012, 19:19

KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Grifoni »

Hej!

Jag gick ut gymnasiet med toppbetyg (22.5 i merit) och skrev nyligen 1.55 på HP (2.0 på kvantitativa delen men ynkliga 1.1 på den verbala delen). Det som gör mig osäker är att jag lär hamna i B2-kvoten eftersom jag inte läste fysik överhuvudtaget under min gymnasietid och gjorde prövning på Fysik A och B i efterhand. Med tanke på att jag hamnar i B2-kvoten är det inte överraskande om många andra läst upp sina betyg till 22.5 vilket gör att mina egna inte ser lika bra ut, tyvärr.

Bör jag vara optimistisk över att få en definitiv plats i KI HT13?
Senast redigerad av Grifoni den 23 nov 2012, 13:56, redigerad totalt 1 gånger.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Nyberg89 »

Tråkigt!

Men jag tror att du har en bra chans, trots tangeringen.

Varför? För att man går på två decimaler numera!

Man avrundade 1,55 till 1,6 förut.. Vilket ger dig en bra sits!
Gäst

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Gäst »

Menar du att det är bättre för mig att de numera inte avrundar?
Anonym

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Anonym »

Nyberg89 skrev:Tråkigt!

Men jag tror att du har en bra chans, trots tangeringen.

Varför? För att man går på två decimaler numera!

Man avrundade 1,55 till 1,6 förut.. Vilket ger dig en bra sits!

Nu måste du väl ändå ha tänkt fel? 1,6 hade definitivt varit bättre än 1,55, de som fick ett x,x5-resultat var de stora förlorarna av det nya systemet.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av rosannah »

Har för mig att gränsen gick ned till 1.5 HT12. Det betyder ju att alla med 1.6 (även de som nu hade fått 1.55) blev antagna. Av den anledningen har han/hon en relativt god chans till antagning.
Skallfraktur

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Skallfraktur »

Hur tror ni att man ligger till med 1.8 på HP till KI HT13? Skrev nu i höstas för första gången, kommer dock skriva nu i vår igen för att försöka höja mig o vara säker.

Köpte HP-Guiden strax innan jul bara för att jag kände att jag ville garantera mig själv en höjning och vill verkligen inte skriva provet mer gånger än nödvändigt (verkar alltid krocka med mina simtävlingar, dessutom är det extremt tråkigt.)

Man känner sig hyfsat dum nu när man såg antagningbeskeden för VT13.. Har jag precis slängt bort 1400kr på en guide för ett prov som jag egentligen inte behöver göra eller tror ni att det krävs >1.8 för att garantera sig en plats?
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Crayon »

Skallfraktur: Du lär rimligen ha god chans på 1,8, men om du vill vara mer eller mindre garanterad tror jag att du bör höja dig ett snäpp. Så nej, de pengarna är inte nödvändigtvis bortkastade.
Grifoni
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 aug 2012, 19:19

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Grifoni »

Hej igen,

Skrev om HP och hamnade på 1.7 (2.0 på KVA och 1.4 på ORD). Tillsammans med 22.5 i meritpoäng, är jag mer eller mindre garanterad en plats vid KI? Hamnar tyvärr i BII pga att jag inte läste Fysik B under min gymnasietid.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI HT013 - Hur stor chans har jag för att komma in?

Inlägg av Nils »

Dina odds verkar vara rätt så goda. :)
Låst