Skynda er! VT13 blir sista chansen!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Nyblivande Student

Skynda er! VT13 blir sista chansen!

Inlägg av Nyblivande Student »

Efter utlandsvistelse ser jag till förvånan att jag blivit antagen till läkarprogrammet i Uppsala Universitet. Hade reservplats och trodde verkligen inte att jag skulle komma vid urval 2, pga överintaget de gjorde.

Jag kanske tom kommer in på KI men skulle aldrig välja det framför min hemstad, älskar staden och hört mycket gott om utbildningen här.

Dessutom har jag hört mycket illa om KI från vänner som valt KI framför UU.

Hursomhelst; Jag önskar er alla lycka till och jag är bara så otroligt glad!! :flinar: :flinar: :glad:

---

Ni som funderar på att plugga till läkare i UU, missa inte chansen! Det kommer aldrig vara så lätt att komma in som denna gång. Jag ska förklara varför;

Doktorerna på fikarummet blir galna när de ser dessa sjukt låga intagningspoäng och de försöker gör allt i sin makt för att ändra på detta. Bevittnat detta med egna öron! (jobbar som sjuksyrra)

Till hösten kommer gränserna stiga, som det gör varje år..
2014-2015 kommer gränserna stiga dramatiskt pga regelbytena som görs 2015 till det nya läkarprogrammet. Många som tagit uppehåll och många som vill läsa det nuvarande systemet kommer konkurrera om platserna! Det kommer bara bli svårare och svårare!!

SÅ SKYNDA ER OCH TVEKA INTE TILL ATT TACKA JA!! DET KOMMER BARA BLI SVÅRARE OCH SVÅRARE!!
Gäst

Re: Skynda er! VT13 blir sista chansen!

Inlägg av Gäst »

Doktorerna på fikarummet blir galna när de ser dessa sjukt låga intagningspoäng och de försöker gör allt i sin makt för att ändra på detta. Bevittnat detta med egna öron! (jobbar som sjuksyrra)

Till hösten kommer gränserna stiga, som det gör varje år..
Vad kan de göra för att höja gränserna? Gränserna bygger ju på konkurrens mellan ansökande om de platser som finns och då kan gränserna bara gå upp genom färre platser eller starkare meriter hos de ansökande.

Jag trodde också att gränserna snarare sjönk varje år? :konfys:
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Skynda er! VT13 blir sista chansen!

Inlägg av AMB »

Låter otroligt... Kommer ju att bli mindre årskullar och man har utökat antalet platser.... konkurrensen måste ju bli mindre... ??????
kakan

Re: Skynda er! VT13 blir sista chansen!

Inlägg av kakan »

Haha vad fan skulle läkarna kunna göra åt sänkta antagningsgränser? Kan nästintill lova att det inte kommer bli en markant höjning på läkarlinjen. Precis som tidigare kommenterat så krävs det minskade antal platser och att folk helt plötsligt börjar prestera oerhört högt på högskoleprovet och att majoriteten går ut med 22.5. Tror det är rätt osannolikt med tanke på att årskullarna är mindre de kommande åren.

Men hursomhelst, grattis till din plats på UU! :)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Skynda er! VT13 blir sista chansen!

Inlägg av empezar »

Åh, konspirationsteorier.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst