Analys av urval 1, VT13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Analys av urval 1, VT13

Inlägg av Nils »

ANTAL ANTAGNA

Rekordmånga antogs till läkarstudier inför vårterminen 2013 (922; höstens rekord var 913).

Uppsalas läkarprogram gick förbi Göteborgs i antalet antagna (125 vs 118) och hamnade därmed på tredjeplats i Sverige.

Antalet antagna utan svenskt personnummer slog ett nytt vårterminsrekord med 11 antagna (tidigare vårterminsrekord var 10). Det är dock långt under höstens rekord på 35 antagna.

Antalet antagna utan svenskt personnummer slog även ett nytt rekord vid Karolinska Institutet med 6 antagna (tidigare rekord var 3).

Totalt antogs 438 män och 473 kvinnor (plus dem med utländskt personnummer). Karolinska Institutet hade jämnast fördelning med 104 män och 94 kvinnor medan Umeå hade störst andel män med 59 män och 50 kvinnor och Linköping hade störst andel kvinnor med 45 män och 67 kvinnor.

Dessa utvecklingar kan ses här: http://läkarstudent.se/lakarprogram.html#studenter


ANTAGNINGSKRAV

HPSU i Linköping sjönk något, från 2,5 till 2,45.

AU3 (gamla AU) steg till 757 och det återstår 5 reserver. AU1 och AU2 saknar reserver.

Antalet ansökande till "Biomedicin för disputerade" i Göteborg var rekordstort med 22 behöriga ansökande (rekordet i höstas var 11).

BI hade ungefär samma antagningsgränser som förra vårterminens urval 1; med tanke på att utökningen av antalet platser drar gränsen nedåt kan detta vara ett tecken på att de nya gymnasieeleverna har blivit bättre anpassade till det nya antagningssystemet än vad deras föregångare var i de första ansökningsomgångarna med det nya systemet.

BII gick i Linköping för första gången någonsin lägre än 22,50 redan i urval 1 (med 22,30). I Umeå sjönk gränsen från 22,40 till 22,25, vilket är nästan lika lågt som reservantagningen förra vårterminen, och i Örebro sjönk gränsen från 22,40 till 22,30.

HP sjönk från 1,8 till 1,75 vid Lunds Universitet, Uppsala Universitet och Göteborgs Universitet. Linköpings Universitet gick från 1,8 till 1,70. Karolinska Institutet låg kvar på 1,80 medan Umeå Universitet och Örebro Universitet låg kvar på 1,70.

Dessa utvecklingar kan ses här: http://läkarstudent.se/antagning.html#bi


ANTAGNINGAR I FRAMTIDEN

Vi har knappast sett slutet på kravsänkningen för antagning till läkarprogrammet och det är särskilt tre stora faktorer som lär spela roll för hur utfallet förändras under de närmaste åren.

Den första är den pågående massiva utbyggnaden av läkarprogrammen; ju fler som ska tas in, desto lägre måste antagningen gå för att fylla alla platserna.

Den andra är att kullstorleken från gymnasiet har börjat vända nedåt och bör minska med ungefär 20 % under de närmaste tre åren; ju svagare konkurrens om platserna, desto lägre blir gränserna.

(dessa två utvecklingar kan ses här: http://läkarstudent.se/antagning.html#framtiden)

Slutligen kommer särskilt BI-kvoten, och på sikt kanske även BII-kvoten, att påverkas av det nya betygssystemet där A ska vara svårare att få än vad MVG har varit.

En positiv bieffekt av lägre gränser i BI-kvoten är att studenter från utlandet får en rimligare chans att bli antagna; den tidigare svenska betygsinflationen gjorde maximala betyg alltför lätta att få i Sverige samtidigt som konverteringen av utländska studenters betyg inte var lika generös. Att HP-urskiljningen spelar allt mindre roll (åtminstone i BI-kvoten) underlättar också för dem.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Analys av urval 1 inför vårterminen 2013

Inlägg av 1886 »

Hur kommer HP-gränsen se ut till hösten, tror du? Kommer det förmodligen att bli 1.8 som blir minsta krav på de flesta ställen, eller kommer platsutökningen kompensera höstens ökade söktryck, så att det överlag blir ca 1.7 som krävs även till hösten?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Analys av urval 1 inför vårterminen 2013

Inlägg av Nils »

Jag skulle behöva statistik över andelarna antagna med 1.80, 1.75 respektive 1.70 för att kunna ge ett bra svar på frågan.

Utifrån förra höstens andelar skulle jag gissa att Umeå och Örebro går ner till 1.70 och att Göteborg och Linköping kan gå ner till 1.75.
Mister Alexander

Re: Analys av urval 1 inför vårterminen 2013

Inlägg av Mister Alexander »

Hej Nils!

Finnd det någon statistik på hur många som faller bort mellan urval 1 och urval 2. Jag är främst intresserad av Uppsala och Örebro (HP-kvoten)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Analys av urval 1 inför vårterminen 2013

Inlägg av Nils »

Hej Alexander!

Tyvärr inte någon som jag känner till...
(det finns iofs en del material från tidigare antagningar där folk skrivit vilken reservplacering i urval #1 som gav dem antagning i urval #2 men det ger inte en fullständig och säker bild)
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Analys av urval 1 inför vårterminen 2013

Inlägg av 1886 »

Ok, jag förstår. Kommer Du att få tag på sådan information och typ när i så fall? Jag skulle också tycka att det vore intressant att se statistik gällande BF-kvoten, med HP-urskiljning osv. Verkar ju vara väldigt få som sökt?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Analys av urval 1 inför vårterminen 2013

Inlägg av Nils »

Troligen inte, tyvärr.

Denna antagnings statistik över andelar antagna med gränsvärden, respektive hp-urskiljning, måste troligen vänta till vårterminen på grund av den pågående sammanslagningen av högskolemyndigheter.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Analys av urval 1, VT13

Inlägg av 1886 »

Ja just det, det är sådant som händer också...

Bara tänkte att eftersom antagningsgränsen i övriga grupper sjunker, samtidigt som det är väldigt få som söker i BF-gruppen, så kanske det blir lite omvänt tidigare, att det blir minst lika svårt att komma in via BF-kvoten? Har nämligen sökt folkhögskola för att jag såg att det verkade betydligt "lättare" att ta sig in via den kvoten, förutsatt att man får en 4:a i omdöme. Har fått besked om att jag blivit antagen nu, men känner att jag vill ha lite mer koll på hur framtiden ser ut för BF-kvoten, så att denna vilda chansning inte visar sig dumdristig.

Men jag är införstådd med att du inte är någon spågumma :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Analys av urval 1, VT13

Inlägg av Nils »

Sjunker HP-kvoten så bör det även dra ner gränsen i BF-kvoten.

Krymper BF-kvoten p.g.a. färre behöriga ansökande så verkar det dock för en ökning.

Samtidigt är kvoten så liten att det någon gång hände att slumpen kan höja gränsen - HT10 var t.ex. HP-gränsen 1,9 men någon av dem med 2,0 slumpades in i BF-kön före denne slumpades in i HP-kön och blev därmed antagen via BF-kvoten som alltså fick en gräns på 4/2,0 i första urvalet... inte sannolikt men inte heller omöjligt. Sådana saker händer främst när det bara finns 1 plats. Tumregeln är att BF-gränsen ligger 0,1-0,2 under HP-gränsen, med viss variation beroende på lärosäte.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Analys av urval 1, VT13

Inlägg av 1886 »

Ja, jag har förstått att det kan vara lite lurigt med BF-kvoten. Får hoppas att det inte blir någon chockhöjning eller att den i så fall inte råder vid samtliga lärosäten. Blir intressant att se statistiken lite längre fram, om Du lyckas få tag på den.

Tack för utförliga svar!
Låst