Vi som söker in VT 13

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2013 års vårtermin.
Guest

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Guest »

Krogshede skrev:Reserv 13 KI HP

Reserv 18 UU HP

Reserv 14 LU HP

Chans?
Jag skulle gissa på att du blir antagen i samtliga men vid olika tidpunkter.
UU har en obligatorisk registrering 9 januari och därefter skulle reserver kunna kallas, men förmodligen blir det inte aktuellt på riktigt förrän 21 januari då uppropet är.
KI har ju faktiskt en obligatorisk registrering redan 15e varav det kan bli aktuellt strax därefter men sen börjar det på riktigt den 21 då de har kursstart precis som UU.
LU börjar ju sist, den 28e, och så vitt jag vet har de ingen registrering/upprop innan detta datum varav jag gissar på de kommer komma igång sist med att kalla in.

Vart vill du gå helst om man får fråga? =)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Idag visste jag att jag blev Reserv nr 1 BI kvoten Linköping; När tror ni jag får ett samtal? :)
Mustafa Al-Attar
Krogshede
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2012, 19:13

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Krogshede »

Guest skrev:
Jag skulle gissa på att du blir antagen i samtliga men vid olika tidpunkter.
UU har en obligatorisk registrering 9 januari och därefter skulle reserver kunna kallas, men förmodligen blir det inte aktuellt på riktigt förrän 21 januari då uppropet är.
KI har ju faktiskt en obligatorisk registrering redan 15e varav det kan bli aktuellt strax därefter men sen börjar det på riktigt den 21 då de har kursstart precis som UU.
LU börjar ju sist, den 28e, och så vitt jag vet har de ingen registrering/upprop innan detta datum varav jag gissar på de kommer komma igång sist med att kalla in.

Vart vill du gå helst om man får fråga? =)
Karolinska, bor i Stockholm så det är naturligt. Studerar redan till ssk vid KI samt att karolinska har väldigt bra möjligheter till utbytesstudier.

Efter det så är det Uppsala, nära hem till vänner och familj plus att jag har vänner som studerar där redan som kan "lära" mig stan finns även möjlighet att bo hos en av dem innan man kan fixa eget boende har även extra jobb via en vän där. I värsta fall är det möjligt att pendla från Stockholm till Uppsala.

Lund hamnar sist av alternativen av anledningen att det ligger långt bort och att det blir problem med boende i början samt att jag inte känner någon där.
Läkarstudent
Saman Salim

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Saman Salim »

Vet någon när Lunds universitet börjar ringa in reserver? Är för tillfället antagen i Linköping men har reserv #4 i BII kvoten i Lund. Vill hemskt gärna plugga i Lund, vad tror ni om mina chanser?

Med vänlig hälsning,
Saman Salim
Gäst

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Gäst »

Guest skrev:
Jag skulle gissa på att du blir antagen i samtliga men vid olika tidpunkter.
UU har en obligatorisk registrering 9 januari och därefter skulle reserver kunna kallas, men förmodligen blir det inte aktuellt på riktigt förrän 21 januari då uppropet är.
KI har ju faktiskt en obligatorisk registrering redan 15e varav det kan bli aktuellt strax därefter men sen börjar det på riktigt den 21 då de har kursstart precis som UU.
LU börjar ju sist, den 28e, och så vitt jag vet har de ingen registrering/upprop innan detta datum varav jag gissar på de kommer komma igång sist med att kalla in.

Vart vill du gå helst om man får fråga? =)
Hej!

Jag undrar om man måste registrera sig som reserv på alla de lärosätena man blivit reservplacerad. Jag är antagen i Göteborgs Universitet, och undrar om jag måste registrera mig på något sätt. det verkar inte fungera att registrera sig på Göteborgs Universitet nu, det står att man måste registrera sig efter 2013-01-10. Jag undrar när sista registreringsdagen för Uppsala Universitet är, är det till och med 9 januari eller efter 9 januari?

Tacksam för snabba svar!
Saman Salim

Re: Vi som söker in VT 13

Inlägg av Saman Salim »

Nej, man behöver inte registrera sig som reserv på de lärosätena man blivit reservplacerad i. Universiteten kommer själva kontakta reserver om det blir aktuellt. Är du antagen i Göteborg, bör du läsa följande information som jag kopierat ur "Martions" inlägg:

Kopierat ur mailet från GU

Välkommen till upprop på Läkarprogrammet och kursen Introduktion och Tidig Yrkeskontakt A, 3 hp
Datum: 14 januari 2013
Tid: 8:00
Plats: Sal Björn Folkow, Medicinaregatan 9 (se bifogad karta)
Uppropet är obligatoriskt och du förlorar din plats på programmet om du inte är närvarande. Frånvaro måste beviljas av programadministratören, frånvaro anmäls via e-post: lakarprogrammet@sahlgrenska.gu.se. Reservantagning påbörjas direkt efter uppropet.
För information om programmets innehåll se: http://www.gul.gu.se (GUL- Göteborgs universitets lärplattform)
Om du tidigare har läst kurser på annan högskola/universitet i Sverige eller utomlands kan du ansöka om att få tillgodoräkna dig dessa studier. Ansökan ska vara inkommen senast 16 januari 2013. Se bifogad blankett. Efter handläggning av ansökan meddelas besked om tillgodoräknande kan beviljas eller ej.
Tänk på att du inte kan anmäla studieuppehåll från läkarprogrammet under termin 1. Du kan tidigast ta ett studieuppehåll från och med termin 2. Om du vill begära anstånd med programstarten kontakta antagningsenheten vid Göteborgs universitet för din ansökan om anstånd (031-786 1855 måndag-torsdag 9-11). Om du får anstånd beviljat måste du meddela det till lakarprogrammet@sahlgrenska.gu.se
Välkommen till läkarprogrammet vid Sahlgrenska akademin! Med vänlig hälsning
Isabell Lundberg
Programadministration för läkarprogrammet, Sahlgrenska akademins kansli
Bilagor: Schema, karta, välkomstbrev från Dekanus, studieinformation, blankett

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,
Saman Salim
Låst