Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Inlägg av Nils »

Antagningsstatistiken har uppdaterats med andelarna antagna för högskoleprovskvoterna, Göteborgs "rena" betygskvoter samt lokala urval.

I högskoleprovskvoterna ses, vid jämförelse med förra höstterminen, en tydligt ökad sannolikhet för antagning med 1,8. Fortsätter utvecklingen i samma takt kan vi kanske se 1,7 ge antagning för någon enstaka person redan i urval 1 nästa höst.

I PIL-kvoten ses en rekordlåg andel antagna bland dem med 50 intervjupoäng; endast en tredjedel blev antagna.

HPSU-kvoten (Linköping) kan eventuellt närma sig en sänkning till 2,4 men det beror på hur antalet ansökande utvecklar sig. Linköping får dock fler platser totalt de kommande två åren och det kan göra en sänkning av gränsen sannolik.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Inlägg av Nyberg89 »

Det är ganska spännande med HPSU-kvoten, som jag även tänker söka nästa höst om jag hinner få ihop mina timmar. Jag är förhoppningsvis klar med 24 månader halvtid i januari. Så får jag förlängt vikariat den 2 december så är jag förhoppningsvis "inne" *peppar peppar..*.

24 månader halvtid är inget man får ihop snabbt. Jag hoppas inte vi ser en stor ökning, men jag tror inte det är omöjligt att det blir uppåt 75 pers som söker till våren och ännu fler till hösten.

Det som är positivt är att det blir ytterliggare fyra platser HT13, så då kommer vi nog se 13 platser (för det var 2 i överintag på HPSU i höst(?)).
Wavy Crockett
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:10

Re: Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Inlägg av Wavy Crockett »

Grymt jobbat med sidan som alltid, har väntat på det här. Du kanske redan har svarat på detta men finns det möjlighet för dig att få statistik om procentantal antagna även i andra urvalet? Tänker på högskoleprovskvoten främst.
Svampor

Re: Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Inlägg av Svampor »

Hej Nils, jag undrar om informationen angående HP urskiljningen för Folkhögskolekvoten kommer att bli tillgänglig? Väntat länge på den nu men det verkar stå still, lämnades ingen information ut från HT12? :konfys:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Inlägg av Nils »

Wavy Crockett skrev:Grymt jobbat med sidan som alltid, har väntat på det här. Du kanske redan har svarat på detta men finns det möjlighet för dig att få statistik om procentantal antagna även i andra urvalet? Tänker på högskoleprovskvoten främst.
Tackar!

Det vore möjligt men det skulle nog inte säga särskilt mycket av värde eftersom många reserver troligen försvinner mellan urval 1 och 2...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Statistik över urval 1 och 2 inför höstterminen 2012

Inlägg av Nils »

Svampor skrev:Hej Nils, jag undrar om informationen angående HP urskiljningen för Folkhögskolekvoten kommer att bli tillgänglig? Väntat länge på den nu men det verkar stå still, lämnades ingen information ut från HT12? :konfys:
HP-urskiljningen är på väg men jag har den inte ännu.
Låst