Cookies

Europeiska unionen och Sveriges riksdag kräver att alla hemsidor informerar läsare om cookies. Denna sajt använder cookies för Google Analytics, för att spara döljande av notiser och annonser och för andra funktioner. Ifall din webbläsare är inställd på att acceptera cookies tolkas det som samtycke.

[ dölj detta och visa notiser i menyn nedanför vid nya händelser ]

Forum

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Linköping statistik HT12 reservantagning

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.

23 sep 2012, 12:54

nabster skrev:
Gäst skrev:Det där kan inte stämma? Jag blev antagen i BII med 22,3 och 1,6

Det var intresserat, eftersom detta innebär att skillnaden mellan BI och BII är bara 0,1. Frågan blir nu, skulle detta leda till att antagningsgränsen i BII blir lägre än BI i framtiden?

Vad skulle hända om antagningskraven i BII är lägre än i BI (jag har sett att det varit så på vissa andra utbildningar)? Säg att antagningsgränsen i BI är 22.3 och gränsen i BII är 22.1. Betyder det att en person med t ex 22.2 i BI kan bli antagen i BII?
meddy

23 sep 2012, 13:43

Jag tror det, men jag är osäker :oskyldig:
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Läkare
Linköping

23 sep 2012, 19:59

Läst att det är snittet de använder.. Inte trott på det tills nu när ni påpekar intagningsnivåerna.

Ni har inte Reservplatserna på HPSU?
Nyberg89
Blivande läkarstudent

23 sep 2012, 21:36

Nyberg89 skrev:Läst att det är snittet de använder.. Inte trott på det tills nu när ni påpekar intagningsnivåerna.

HPSU Särskilt urval 2,5 (högskoleprov + arbetslivserfarenhet).
Men det kan vara fel eftersom de har ju skrivit fel när det gäller BI kvoten!
Men vad gäller BII, jag tror att de har skrivit rätt eftersom en person ovanstående skrev att han har blivit antagen med 22,3 vilket stämmer korrekt med vad universitetet har publicierat.
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Läkare
Linköping

24 sep 2012, 05:41

nabster skrev:
Nyberg89 skrev:Läst att det är snittet de använder.. Inte trott på det tills nu när ni påpekar intagningsnivåerna.

HPSU Särskilt urval 2,5 (högskoleprov + arbetslivserfarenhet).
Men det kan vara fel eftersom de har ju skrivit fel när det gäller BI kvoten!
Men vad gäller BII, jag tror att de har skrivit rätt eftersom en person ovanstående skrev att han har blivit antagen med 22,3 vilket stämmer korrekt med vad universitetet har publicierat.

Publicerade inte universitetet att gränen i BII var 22.5/1.6 (enligt ditt första inlägg i denna tråd)? :)
meddy

24 sep 2012, 10:32

Jag skrev fel :( Men men idag fick jag veta den rätta statistiken :) jag ska publicera den nu !
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Läkare
Linköping

24 sep 2012, 10:40

Linköping har publicerat statisken för HT12;
BI 22,1 (direktgrupp från gymnasiet)
Skiljekriterium Högskoleprovsresultat 1,6 (lottning)
BII 22,3 (kompletterade gymnasiebetyg)
BF 4 (betyg från folkhögskola)
HP 1,8 (högskoleprov) (lottning)
--------------------------------------------------------------------------------
Enligt ovan, så antagningsgränsen har blivit lite lägre jämfört med före året HT11 när det gäller BI och BII kvoten.
----------------------------------------------------------------------------------
Jag ber er om ursäkt för att har publicerat fel information här om dagen :glad:
Mustafa Al-Attar
Mustafa Al-Attar
Läkare
Linköping

24 sep 2012, 11:43

Visst är det så att i kvot BF så har det alltså varit flera som haft omdömet 4 och hp 1.6, så då har dom lottat mellan dom alltså? Det är alltså ingen som haft 1.7 på hp i den kvoten? Vill bara vara säker på att jag har förstått det rätt :flinar:
linn

24 sep 2012, 22:02

linn skrev:Visst är det så att i kvot BF så har det alltså varit flera som haft omdömet 4 och hp 1.6, så då har dom lottat mellan dom alltså? Det är alltså ingen som haft 1.7 på hp i den kvoten? Vill bara vara säker på att jag har förstått det rätt :flinar:

Ja precis. Det innebär att alla med 4/1.7 och högre blev antagna :)
meddy

24 sep 2012, 22:04

Vad skulle hända om antagningskraven i BII är lägre än i BI (jag har sett att det varit så på vissa andra utbildningar)? Säg att antagningsgränsen i BI är 22.3 och gränsen i BII är 22.1. Betyder det att en person med t ex 22.2 i BI kan bli antagen i BII?

Fick svar på dennna fråga från VHS. Sväret är ja, personen i fråga skulle bli antagen i BII.
medy