Chans att bli antagen som reserv?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
vrana
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 aug 2012, 22:12

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av vrana »

Nils skrev:Hej M!

Vårterminen 2007 var det placering #4 som antogs sist i Uppsalas HP-kvot, sedan dess har det alltid gått längre (i våras ända upp till #25). Du blir antagligen antagen.
:glad:

Mitt intryck är att de försöker tills de får tag på en, åtminstone om man inte är fullständigt omöjlig att få tag på.
Tackar Nils! Jag ska försöka ringa dem idag bara för att höra mig för, men jag uppskattar ändå svaren från expertisen här!

Ha det bra!
Jack

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Jack »

Lånar väl också tråden lite och ger mig på ett försök.

Efter urval 2 är jag 5:e reserv på GU (läkarprogrammet) i urvalsgruppen BI/HP.

Någon som vågar sig på en gissning om jag kommer in eller inte? :glad:

En till fråga: Kan man ringa universitet och säga i FÖRVÄG att man garanterat vill ha platsen? Kommer befinna mig utomlands i en vecka nu, och hoppas att jag har möjligheten att ta samtalet där, och detta skulle vara skönt att slippa tänka på det. Kan en utomstående person tacka ja åt en (föräldrarna)?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av empezar »

Det borde gå att ringa universitetet och meddela att man tackar ja, men jag har inte hört talas om att någon gjort detta innan. Dock kan man ju inte vara helt säker på att informationen inte når rätt person och att man hamnar mellan stolarna ändå.

Som femte reserv blir du väldigt sannolikt antagen. Förra terminen blev reserv 33 antagen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Jack

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Jack »

empezar skrev:Det borde gå att ringa universitetet och meddela att man tackar ja, men jag har inte hört talas om att någon gjort detta innan. Dock kan man ju inte vara helt säker på att informationen inte når rätt person och att man hamnar mellan stolarna ändå.

Som femte reserv blir du väldigt sannolikt antagen. Förra terminen blev reserv 33 antagen.
Tack för ett snabbt svar!

Jo, man tycker att det borde vara möjligt på något vis. Får väl helt enkelt ringa GU och fråga.

Glädjande besked! Men när du säger reserv #33, menar du då personer som var reserv nr 33 efter urval 1? Känns ju lite skumt i och med att det bara finns 32 platser, och då måste alla som blivit antagna tackat nej? :oj: Eller tänker jag helt fel?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av empezar »

Det är efter andra urvalet. Många kan bli antagna till högre prioriterade alternativ eller antagna i en annan kvot till GU. Det går nog ganska snabbt upp i reservkön.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Jack

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Jack »

empezar skrev:Det är efter andra urvalet. Många kan bli antagna till högre prioriterade alternativ eller antagna i en annan kvot till GU. Det går nog ganska snabbt upp i reservkön.
Hej igen!

Ringde idag till GU och frågade lite saker. Tydligen visade det sig att endast 9 tackade nej VT2012 och bara 5 HT2011 i min urvalsgrupp. Var någonstans hittade du statistiken?'

Känner att det kommer bli ruggigt nervöst de närmsta veckorna. Siffrorna är egentligen på min sida, men samtidigt har väl aldrig så många sökt till läkarprogrammet?

Åh, jag som har blivit så peppad att börja till hösten!
Jack

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Jack »

Tilläggas var att ingen reserv från min urvalsgrupp hade ringts upp, och endast 1 reserv hade mottagit beskedet om att hen fick börja.

Får hoppas att populära lärosäten LU, UU och KI börjar ringa runt nu i dagarna så att folk lämnar sina platser på Västkusten :ful-ler:
vrana
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 aug 2012, 22:12

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av vrana »

Jack skrev:Tilläggas var att ingen reserv från min urvalsgrupp hade ringts upp, och endast 1 reserv hade mottagit beskedet om att hen fick börja.

Får hoppas att populära lärosäten LU, UU och KI börjar ringa runt nu i dagarna så att folk lämnar sina platser på Västkusten :ful-ler:
Jag ringde UU idag då jag är utomlands och vill meddela i förväg att jag tänker tacka ja om de ringer mig ifall de inte får tag på mig på direkten och de sa att de börjat ringa runt redan idag och kommer fortsätta tills 14e september.


Så lycka till!

Jack: såg att du skrivit längre upp, jag talade med studievägledaren på medicin i uppsala och hon sa att hon kan gå in i registret och skriva in en kommentar att jag garanterat tänker tacka ja om jag blir erbjuden reservplatsen. Så det bör möjligtvis gå för GU också.
Jack

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av Jack »

vrana skrev:
Jack: såg att du skrivit längre upp, jag talade med studievägledaren på medicin i uppsala och hon sa att hon kan gå in i registret och skriva in en kommentar att jag garanterat tänker tacka ja om jag blir erbjuden reservplatsen. Så det bör möjligtvis gå för GU också.

Studievägledaren sa att hon absolut ville tala med mig om jag skulle bli erbjuden en plats, så det gick tydligen inte. Däremot sade hon att hon inte skulle fortsätta ringa nästa person på reservlistan ifall hon inte fått tag på mig, så det var betryggande.

Lycka till du med! Ja, tror också det är typ den 14 eller liknande som de slutar erbjuda plats, och det är ju en hel månad dit. Får man fråga vilken plats du har?
vrana
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 aug 2012, 22:12

Re: Chans att bli antagen som reserv?

Inlägg av vrana »

Jack skrev:Får man fråga vilken plats du har?
Ah, ok, de skulle ringa mig också så gått det gick, men skulle se till att jag behöll min plats även om jag inte gick att få tag på en på direkten.

Jag har nummer 4 i hp kvoten. Studievägledaren frågade om jag skaffat lägenhet än. så det är betryggande. :D
Låst