Många har blivit antagna, betydelse för VT13?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Många har blivit antagna, betydelse för VT13?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Jag har märkt att det är så många som har blivit antagna till läkarprogrammet :huh:
Jag var reserv nr 224 i Linköping, och nu efter Urval 2 blev jag reserv nr 126
Karolinska institutet, Solna reserv nr 313 tror jag och efter Urval 2 blev jag 199
och listan fortsätter.
Antagningspoäng är ca densamma som före höst, betyder detta att antagningsgränsen VT13 skulle sjunka ännu mer än VT12, eller det skulle vara densamma tror ni?
Mustafa Al-Attar
mm91
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2012, 21:19

Re: Många har blivit antagna

Inlägg av mm91 »

Även för min del verkar det ha skett en markant förbättring. Samtliga reservnummer har halverats. Störst chans verkar jag dock ha i B1-kvoten i Linköping, där jag fn är reserv nr 48. Vad tror ni om mina chanser att komma in där?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Många som tackar nej eller blivit antagna

Inlägg av Wiiizzy »

Om nu antagningspoängen är ca densamma som förra hösten kan man nog räkna med att VT13 blir ungefär som VT12. Det lär ju nämligen inte ske några större förändringar mellan VT12 och VT13 jämfört med HT11 och HT12, vad gäller antalet utbildningsplatser, elevkullar, konjunktur eller förändringar i betygssystem.

Om någon månad antar jag att Nils har sammanställt mer komplett statistik som inkluderar reservantagningen, HP-urskiljningen för betygskvoterna samt andelen av de personer med de lägsta meriterna som antogs (speciellt intressant i HP-kvoten). Efter det vet man ju mer exakt hur det har förändrats mellan HT11 och HT12 och kan därmed förutspå VT13 med lite större exakthet.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Många har blivit antagna

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

mm91 skrev:Även för min del verkar det ha skett en markant förbättring. Samtliga reservnummer har halverats. Störst chans verkar jag dock ha i B1-kvoten i Linköping, där jag fn är reserv nr 48. Vad tror ni om mina chanser att komma in där?
Får jag veta vad har du för betygsnitt?
Har du gjort högskoleprovet ??
Mustafa Al-Attar
mm91
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 apr 2012, 21:19

Re: Många har blivit antagna

Inlägg av mm91 »

22,1 i B1 och 1,5 på HP.
red23

Re: Många har blivit antagna

Inlägg av red23 »

mm91 skrev:22,1 i B1 och 1,5 på HP.
Vad har du för reservplatser i Umeå och Örebro? (Om du har sökt in där och tackat ja att stå kvar som reserv efter urval 1.)
Hoa

Re: Många har blivit antagna

Inlägg av Hoa »

red23 skrev: Vad har du för reservplatser i Umeå och Örebro? (Om du har sökt in där och tackat ja att stå kvar som reserv efter urval 1.)
Kommer man in som 12:e reserv i BII efter andra urvalet?
Låst