Svårt att komma in som reserv i Örebro!

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Svårt att komma in som reserv i Örebro!

Inlägg av Doctor_Doctor »

Går här i väntans tider fram till urval 2. Läser så mycket statistik från tidigare terminer och tidningsartiklar jag bara kan komma över. Snubblade över en artikel från Nerikes Allehanda och får riktigt ont i magen när jag läser den ---> http://na.se/nyheter/orebro/1.1733239-s ... v-i-orebro

Det är stort tryck på de mest sökta utbildningarna i Örebro – och chansen att komma in från en reservplats är liten.

Nu har antagningsbeskeden från Örebro universitet kommit. Läkarprogrammet antog 100 studenter till 70 platser.
– Vi har ett visst överintag eftersom vi vet att folk hoppar av. Vi räknar inte med att alla säger ja till sin plats, säger Johan Stenegård, pressansvarig vid Örebro universitet.

Vad händer om alla som har kommit in tackar ja?
– Ja, då måste de få gå utbildningen. De har ju fått besked om att de är antagna, säger Johan Stenegård.
Både läkarprogrammet och juristprogrammet har över 2 000 personer på sina reservlistor.
– Men rent generellt är chansen rätt liten att man kommer in via en reservplats till de mest sökta utbildningarna, säger Robert Persson, antagningshandläggare vid Örebro universitet.


Det här går ju helt stick i stäv med den statistiken som finns presenterad på den här sidan. Visst, de har ökat överintaget i år med 5 stycken jämfört med HT11, samtidigt som antalet platser har blivit 10 fler. För en annan som står som 5.e reserv i HP-kvoten borde det innbära att det totala överintaget inom HP-kvoten är ca 10 stycken vilket inte borde göra någon skillnad med tanke på att det är max 2 stycken fler än tidigare termin samtidigt som det finns minst 3 platser fler i HP-kvoten.

Jag blir helt galen på det här. Sov tre timmar i natt och bara låg och tänkte och räknade för mig själv resten av tiden. Finns det någonting som talar för att jag INTE kommer in på läkarprogrammet i Örebro i höst? Hur ser det ut inför urval2? Reservantagningen?

Stämmer informationen i tidningsartikeln, det vill säga att det brukar vara svårt att komma in som reserv på läkarprogrammet i Örebro (enligt statistiken här på läkarstudent.se så är det inte så)? Säger killen på universitet som han gör bara för att hålla uppe ett sken av att det är en mycket eftertraktad utbildning där ingen hoppar av....ungefär. Jag blir galen... :perplex:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Svårt att komma in som reserv i Örebro!

Inlägg av empezar »

Oroa dig inte.

Jag tror han helt enkelt menar att av de 2000+ som står i reservkön så kommer väldigt få att bli antagna, ergo är chansen väldigt liten. Men chansen är ju väldigt hög för de med låga reservnummer. Lite klumpigt uttalande, tycker jag.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Hoa

Re: Svårt att komma in som reserv i Örebro!

Inlägg av Hoa »

empezar skrev:Oroa dig inte.

Jag tror han helt enkelt menar att av de 2000+ som står i reservkön så kommer väldigt få att bli antagna, ergo är chansen väldigt liten. Men chansen är ju väldigt hög för de med låga reservnummer. Lite klumpigt uttalande, tycker jag.
Med reservnummer 12 i BII-kvoten efter andra urvalet i Orebro, hur ser chanserna ut da? Tack pa forhand!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Svårt att komma in som reserv i Örebro!

Inlägg av empezar »

Det kan mycket väl gå vägen, men du måste ha lite tur.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Låst