Reservplats urval 1 KI HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Gammel
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jul 2012, 13:27

Reservplats urval 1 KI HP

Inlägg av Gammel »

Hej!

Vill börja med att tacka Nils för en super sida, har haft mycket nytta/glädje av den sedan jag för något år sedan började min komvuxala väg mot läkaryrket.

Har en fråga om hur överintaget samt att det var många sökande i år(ht) kommer påverka mina chanser. Har hittat massa bra trådar men alla jag såg var från tidigare vårar och nu är det höst!

Har kommit in på mitt 3e val Gtb men bor i Sthlm och vill då in på KI. Har inga betyg att prata om så har sökt med 1.8 HP och är nu efter första urvalet 13e reserv på KI, chanser?

Tack på förhand!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Reservplats urval 1 KI HP

Inlägg av empezar »

Jag tycker det låter troligt att du blir antagen trots överintag. Antalet sökande gör ingen skillnad nu efter första urvalet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: Reservplats urval 1 KI HP

Inlägg av Doctor_Doctor »

Sett till de senaste 4-5 årens antagningsstatistik (förutsatt att den stämmer på antagningssidan här på läkarstudent) så bör du ju ha en riktigt bra chans att komma in, speciellt med tanke på att snittet verkar gå vid den 14:e reserven vid urval 2.

Överintaget på KI (+7) jämfört med tidigare år (HT11) bör kanske förskjuta den siffran max 2-3 steg vilket skulle innebära att gränsen kanske går vid den 11:e reserven vid urval 2 (om antalet ansökningar med 2.0, 1.9 och 1.8 i HP-kvoten vore den identiska med HT11 vill säga).

Grattis till ett enormt flyt med lottningen i alla fall. Sökte också in med 1.8 i HP-kvoten. 5:e reserv i Örebro (den 6:e reserven fick 1.7 på HP), 47 reserv i Uppsala och 60 någonting reserv på KI. Det kan man nästan kalla maximal otur...
Gammel
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jul 2012, 13:27

Re: Reservplats urval 1 KI HP

Inlägg av Gammel »

Tackar för svar!

Hoppas på att det kommer gå bra och som du säger så spelar antalet sökande ingen större roll nu efter första urvalet, har varit så uppstressad att jag börjat röka igen nu och ville lugna mig lite genom forumet.

Och ja, otrolig tur med lottningen (trots oturs 13) på KI. Ligger på reserv 60+ på UU där det bör vara lättare att komma in än KI så det visar att det bara är lotto alltihop!

Lycka till med dina reservplatser också! Då vi inte har statestik över reserv urval 1 så ge inte upp!
Låst