Chanser reserv i BII/HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Jakob

Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av Jakob »

Jag kom in på sistavalet Örebro vilket är helt underbart! Men undrar ändå över mina chanser på andra universitet. Jag förstår inte riktigt statistiken med hur många reserver som tackat nej tidigare år...

Är i BII kvoten med 22,5 och 1,4 i HP. Fick dessa reservplatser:

5 av 12 i Uppsala
5 av 11 i Linköping
10 av 15 i Lund
1 av 6 i Umeå
4 av 7 i Götet

Förstår att det ser bra ut för Umeå. Men hur ser det ut på de andra tror ni? Nån som kan tyda statistiken bättre än jag kan?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av empezar »

Jag tror du kan bli antagen på alla de där orterna, förutom Göteborg. Lund är tveksamt men går nog vägen i reservantagningen.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Jakob

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av Jakob »

empezar skrev:Jag tror du kan bli antagen på alla de där orterna, förutom Göteborg. Lund är tveksamt men går nog vägen i reservantagningen.
Wow det vore ju helt fantastiskt! Betyder det att så många som 5 av 12 i till exempel Uppsala faktiskt tackar nej? Det är ju en väldigt hög procentandel som tackar nej isf?

Kanske mycket begärt att fråga men du verkar ju enormt tålmodig med samma frågor hela tiden på detta forum, men har du någon aning om hur många som tackar nej till andra urvalet kontra reservantagningen?
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av Doctor_Doctor »

Jakob skrev:Jag kom in på sistavalet Örebro vilket är helt underbart! Men undrar ändå över mina chanser på andra universitet. Jag förstår inte riktigt statistiken med hur många reserver som tackat nej tidigare år...

Är i BII kvoten med 22,5 och 1,4 i HP. Fick dessa reservplatser:

5 av 12 i Uppsala
5 av 11 i Linköping
10 av 15 i Lund
1 av 6 i Umeå
4 av 7 i Götet

Förstår att det ser bra ut för Umeå. Men hur ser det ut på de andra tror ni? Nån som kan tyda statistiken bättre än jag kan?

Tror att du kommer in i Linköping och Umeå då så klart. Uppsala blir på håret. Jag skulle tippa på Umeå i 2:a urvalet och Linköping i reservantagningen. 50% chans vad gäller Uppsala (reservantagningen). Tror inte att du kommer in i Lund eller Göteborg.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av empezar »

Jakob skrev:Wow det vore ju helt fantastiskt! Betyder det att så många som 5 av 12 i till exempel Uppsala faktiskt tackar nej? Det är ju en väldigt hög procentandel som tackar nej isf?
Det brukar falla bort omkring 50 procent av antalet platser mellan första och andra urvalet. Det kan vara folk som sökt bara för att bevisa för sig själv att de kan bli antagna till läkarprogrammet, folk som har andra högre prioriterade alternativ som de står som reserver till (Göteborg, Lund, KI), bostadsproblem, att de ångrat sig, osv. Det finns många anledningar till att tacka nej. Det kan vara svårt att förstå det när man så gärna vill bli antagen som de flesta andra som söker.
Jakob skrev:Kanske mycket begärt att fråga men du verkar ju enormt tålmodig med samma frågor hela tiden på detta forum, men har du någon aning om hur många som tackar nej till andra urvalet kontra reservantagningen?
Det finns ju statistik på den här sidan om just det. Det är informationen mellan första och andra urvalet som är lite oklar, eftersom det inte finns några siffror på det.

I Uppsala tackar 13-25 sökande (de senaste tre åren) nej till en erbjuden reservplats i HP-kvoten (under reservantagningen). Till vårterminen 2011 tackade 19 sökande nej i första urvalet. Det är de enda siffrorna jag har på just det. Det kan vara i underkant eller överkant jämfört med snittet.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Jakob

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av Jakob »

Stort tack för utförliga svar, nu är det bara att hoppas många faller bort i andra urvalet då så man får någon klarhet vart man ska flytta.

Nu ska jag fira hur som helst för jag har ju kommit in!
blabla01

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av blabla01 »

Hej Jakob!

Jag har sökt med samma meriter som du (22,5 B2 och 1,4 hp)

Jag blev antagen till mitt 5e val som var Linköping.
Dock fick jag sämre reservplats på övriga orter.

KI reserv 11 av 12 platser
Gbg B2 9 av 7
Gbg B2/Hp 11 av 7
Lund 11 av 15
Uppsala 8 av 12

Och det är också i den ordningen jag sökt.

Jag frågade dig Empezar på hpguiden.se ( http://hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=8 ... rt=30.html) om mina chanser. Du skrev att jag kunde bli antagen överallt egentligen med lite tur men att det var mest sannolikt i Uppsala eller Lund.

Men nu förstår jag att det ser svårt ut..

Så jag undrar om du kanske läste det som B1 kvoten istället. Jag förstår att du inte kan veta allt och det är svårt att säga något men jag är så otålig. Kanske borde jag ställa in mig på Linköping?

Nån som har sökt i B2 kvoten tidigare med dessa reservnummer? Hur har det gått?

Tack så mycket för tiden du lägger på att svara Empezar!! Uppskattas verkligen!!
blabla01

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av blabla01 »

Nils skulle du kunna ta en titt på mina chanser på reservnumren som jag skrivit ovan. Skulle vara jättesnällt :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av Nils »

Jag tror att du kanske kan ha en chans i Lund och kanske även i Uppsala men i övrigt kan jag inte säga så mycket om dina chanser - det saknas ju tyvärr statistik över rörelserna mellan urval 1 och urval 2...
blabla01

Re: Chanser reserv i BII/HP

Inlägg av blabla01 »

Nils skrev:Jag tror att du kanske kan ha en chans i Lund och kanske även i Uppsala men i övrigt kan jag inte säga så mycket om dina chanser - det saknas ju tyvärr statistik över rörelserna mellan urval 1 och urval 2...
Tack för ditt svar Nils! Och tack för en jättebra sida!
Låst