Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanser?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
forzen

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av forzen »

Jag måste säga att det har varit förvånansvärt bra. Örebro var mitt 1:a handsval då jag ursprungligen kommer från karlskoga (ca 4 mil från örebro) men läste 2 år till apotekare i Göteborg innan jag bestämde mig för att byta.

Det som nog är jobbigast i början är PBL som kan kännas svårt men man kommer in i det efter några veckor. Annars har vi haft bra respons och det märks att ledningen jobbar som tusan för att utbildningen ska vara riktigt bra. Vi har tjatat om att dissektioner skulle öka förståelsen och detta har de tagit åt sig. Vi i de två första terminerna är som försökskaniner kan man säga och tar största smällen med att det är ett nytt program.

Som exempel kan jag ta våran NME kurs i slutet på T1.

När 1:a kullen började fick de göra en labb med GFR och hur ökat vätskeintag påverkade urinmängden mm och handledaren tog blodprov från några för lite andra undersökningar som skedde i samband med labben. (då påpekade den första kullen att det skulle vara ett bra tillfälle att testa att ta venprov)

När 2:a kullen började (min grupp som nu till hösten börjar T3) så fick vi göra samma som ovan fast vi fick även testa att ta venprov på varandra under handledning. (vi påpekade att dissektion skulle vara bra att ha)

När 3:e kullen började så fick de göra labben + venprov och dissektera.

Ledningen har även lagt in mer dissektioner under T3 av ögon, hjärta bl.a då vi har påpekat att det bör vara med under utbildningen.

Så det finns stora möjligheter att påverka och stämningen i klasserna är fantastisk! Då vi är mindre studenter i örebro blir det ganska tight och man lär känna många över de olika terminerna.

Ledsen för ett långt inlägg ^^! Har du mer frågor så är det bara att fråga på!

Mvh
Daniel Forsman
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av Doctor_Doctor »

forzen skrev:Långt intressant inlägg
Tack för ett jättebra svar, låter ju riktigt bra det där! Egentligen har jag bara en "viktig" fråga som jag undrar över...i övrigt en hel del småfrågor...

Det är så att jag har två mindre barn och bor i Ludvika, så en flytt till Örebro är inte aktuellt för mig utan jag har tänkt att dagspendla fram och tillbaka. Hur mycket är det som är obligatoriskt arbete på plats? Till en början (första terminen) så har jag tänkt att vara på plats i Örebro varje dag då det är något på schemat men hur ser det ut sedan? (Ja förresten även första teminen). Har tittat på schemat för hösten och förstått att samtliga "basgruppsträffar" är obligatoriska. Men i övrigt, föreläsningar? Om man missar någon föreläsning brukar materialet erbjudas elektroniskt i någon form? Sker någon av föreläsningarna över videolänk? Gamla tentor? Utbildningen är ju relativt ny, finns det gamla tentor från er "äldre kursare" som man kan ta del av?
forzen

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av forzen »

Ska förska svara så utförligt jag kan.

De obligatoriska momenten är seminarium, laborationer och basgruppsmöten. Hur mycket det är ser du bäst på schemat inför hösten.

När det gäller föreläsningar så är dessa aldrig obligatoriska utan det läggs ofta ut kompendium på nätet dagarna innan eller ibland dagen efter (om de som sköter våran plattform blackboard på nätet har mycket att göra eller om någon är sjuk mm). Jag tror att sammanlagt så var det 3 föreläsningar under första terminen som inte lades ut utan föreläsningen skedde på tavla. Dock så antecknar alla hela tiden så det är lätt att få tag på anteckningar genom att fråga någon i din basgrupp. föreläsningen via videolänk erbjuds inte i dagsläget så vitt jag vet. En del personer spelar in föreläsningar och lägger upp via dropbox eller program som man sedan kan hämta.

En hel del i min klass har barn (5-6 personer) och de flesta bor i örebro men vissa pendlar från andra städer som hallsberg och tycker att det är jobbigt vissa perioder men rent generellt så fungerar det bra.

Gamla tentor erbjuds men i dagsläget så skulle jag bara använda tentor från terminen som blir T2 nu till hösten. Mycket ändras snabbt och vi har drivit på ändringar i upplägget på kurserna så att visa delar har lagts till och vissa har flyttats till senare terminer eller andra kurser.

Principen med PBL är självstudier så det är inte mycket obligatoriskt under en vecka utan fokus ligger då på basgruppsmöten.

mer frågor så fråga på :)!
aha
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2011, 08:36

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av aha »

forzen skrev: En hel del i min klass har barn (5-6 personer) och de flesta bor i örebro men vissa pendlar från andra städer som hallsberg och tycker att det är jobbigt vissa perioder men rent generellt så fungerar det bra.
Jag (som går i forzens klass) har barn och pendlar 9 mil enkel resa = 1 dryg timme åt varje håll.
Det funkar bra. Även om jag valt att åka på allt schemalagt så har jag i snitt varit i Örebro 3 dagar i veckan, lite mer i perioder, både under T1 och T2. Minst en av dom dagarna har dessutom varit ganska kort. Vissa dagar sitter jag i bilen längre tid än jag är i skolan :neutral:
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av Doctor_Doctor »

forzen skrev:mer frågor så fråga på :)!
Hur ser det ut med VFU:er? Kommer man ut någonting redan första terminen? (såg att det låg någon enstaka VFU-dag utplacerad på schemat) Fler dagar termin 2/termin3?
aha skrev:Jag (som går i forzens klass) har barn och pendlar 9 mil enkel resa = 1 dryg timme åt varje håll.
Det funkar bra. Även om jag valt att åka på allt schemalagt så har jag i snitt varit i Örebro 3 dagar i veckan, lite mer i perioder, både under T1 och T2. Minst en av dom dagarna har dessutom varit ganska kort. Vissa dagar sitter jag i bilen längre tid än jag är i skolan :neutral:
Det låter ju riktigt bra i så fall! Jag har nog inte tänkt att ta bilen utan det blir nog tåget som gäller (om jag nu kommer in). Fördelen är ju att det alltid går att plugga på tåget, även om det säkert efter de första månaderna blir mer att man bara sover på tåget...
Hur ser åldersfördelningen ut på utbildningen? Kommer jag med mina 32 att känna mig som en "gubbe" bland alla 92-or och 93-or, eller är det lite som man har läst om på andra läkarprogram att medelåldern kanske ligger runt 26-27?
aha
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jul 2011, 08:36

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av aha »

Doctor_Doctor skrev: Hur ser åldersfördelningen ut på utbildningen? Kommer jag med mina 32 att känna mig som en "gubbe" bland alla 92-or och 93-or, eller är det lite som man har läst om på andra läkarprogram att medelåldern kanske ligger runt 26-27?
Många i min klass kommer direkt från gymnasiet, hörde någon prata som kände sig gammal med sina ~26 år :himlar: men det finns äldre också. Jämfört med mig är du rätt ung :cool:
Fast jag känner mig faktiskt som en tant :neutral:

VFU - 4 dagar i primärvård under T1, 6 dagar i primärvård under T2, 2 veckor på USÖ + 1 vecka i primärvård under T3
marisa
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jul 2012, 23:06

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av marisa »

Jaaaaaaa kom in sa vi ses i Örebro snart :D Nu blir det champagne
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kom inte in (Örebro)... Reserv nr 5 i HP-kvoten...chanse

Inlägg av Nils »

Grattis! :)
Låst