22,3

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Gäst

22,3

Inlägg av Gäst »

hej alla! :glad:
Till höst har jag sökt läkarlinjen på samtliga program i Sverige (dock är drömmen KI). Jag har precis gått ut gymnasiet, men snubblade på mållinjen, hamnade tyvärr på ett VG (Idrott&hälsa A). Alltså har jag 22,3 i B1 kvoten, med ett HP på 1,2. KI kan jag glömma till hösten, men Uppsala? Finns det någon chans? och detta med att tillgodoräkna sig moment har jag inte riktigt förstått, är det möjligt att påbörja läkarlinjen på någon annan ort och sedan (problemfritt) kunna byta till KI på våren. För enligt tidigare statistik bör jag kunna komma in på vårterminen med mitt snitt..

Oerhört tacksam för alla svar!! :glad: :glad: :glad:
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: 22,3

Inlägg av Nyberg89 »

Det du söker verkar vara prestige, inte en läkarexamen. Som Örebro, som blivit en slagpåse, de har kanske inte mångårig erfarenhet av att leda ett läkarprogram. Men då bortser man från faktumet att det idag krävs mer att starta ett läkarprogram än att få behålla ett.

Vart du har din examen kommer inte vara det viktigaste i din framtida yrkesutövning.
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: 22,3

Inlägg av Spock »

@Nyberg89, du borde nog sluta upp med att analysera vad andra vill få ut av läkarprogrammet. Det är knappast något dåligt att vilja läsa på en skola som har ett gott rykte och god gångbarhet utomlands, eller?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: 22,3

Inlägg av Nils »

Gäst skrev:hej alla! :glad:
Till höst har jag sökt läkarlinjen på samtliga program i Sverige (dock är drömmen KI). Jag har precis gått ut gymnasiet, men snubblade på mållinjen, hamnade tyvärr på ett VG (Idrott&hälsa A). Alltså har jag 22,3 i B1 kvoten, med ett HP på 1,2. KI kan jag glömma till hösten, men Uppsala? Finns det någon chans? och detta med att tillgodoräkna sig moment har jag inte riktigt förstått, är det möjligt att påbörja läkarlinjen på någon annan ort och sedan (problemfritt) kunna byta till KI på våren. För enligt tidigare statistik bör jag kunna komma in på vårterminen med mitt snitt..

Oerhört tacksam för alla svar!! :glad: :glad: :glad:
Att byta lärosäte är sällan helt problemfritt, du bör vara beredd på att du kan behöva gå om en termin delvis eller helt på grund av olika innehåll.

BI 22,30 hade räckt till KI båda de senaste vårterminerna men inte till höstterminerna.

Mellan de två senaste höstterminerna sjönk hp-urskiljningsgränserna något men det innebär inte att det är säkert att BI-gränsen går under 22,50. Vårterminen verkar dock vara ett relativt sannolikt kort att satsa på, särskilt ifall du lägger till ett 22,50 i BII och skriver upp ditt resultat på högskoleprovet en aning.

Lycka till! :glad:
Spock skrev:@Nyberg89, du borde nog sluta upp med att analysera vad andra vill få ut av läkarprogrammet. Det är knappast något dåligt att vilja läsa på en skola som har ett gott rykte och god gångbarhet utomlands, eller?
Eller forskningsmöjligheter... eller mindre avstånd till nära och kära...
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: 22,3

Inlägg av empezar »

Prestige är väl en anledning precis som alla andra.

(Tyckte dock inte TS verkade söka prestige.)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Habermas

Re: 22,3

Inlägg av Habermas »

Det första jag tänkte var att TS var ifrån Stockholm?

Snacka om att läsa mellan raderna ;)
Gäst

Re: 22,3

Inlägg av Gäst »

Nyberg89 skrev:Det du söker verkar vara prestige, inte en läkarexamen. Som Örebro, som blivit en slagpåse, de har kanske inte mångårig erfarenhet av att leda ett läkarprogram. Men då bortser man från faktumet att det idag krävs mer att starta ett läkarprogram än att få behålla ett.

Vart du har din examen kommer inte vara det viktigaste i din framtida yrkesutövning.
Nej nej, absolut inte. Anledningen till att jag vill in på KI är för att jag är född och uppvuxen i Stockholm. Kan inte tänka mig att bo någon annanstans för en längre period..
Gäst

Re: 22,3

Inlägg av Gäst »

Nils skrev:Att byta lärosäte är sällan helt problemfritt, du bör vara beredd på att du kan behöva gå om en termin delvis eller helt på grund av olika innehåll.

BI 22,30 hade räckt till KI båda de senaste vårterminerna men inte till höstterminerna.

Mellan de två senaste höstterminerna sjönk hp-urskiljningsgränserna något men det innebär inte att det är säkert att BI-gränsen går under 22,50. Vårterminen verkar dock vara ett relativt sannolikt kort att satsa på, särskilt ifall du lägger till ett 22,50 i BII och skriver upp ditt resultat på högskoleprovet en aning.

Lycka till! :glad:
Eller forskningsmöjligheter... eller mindre avstånd till nära och kära...
Hmm.. kan man läsa upp kursen Idrott&hälsa A? Hur kommer det att gå till? Ja absolut vårterminen är planen nu, men en pytteliten del av mig hoppas på att gränserna skall sjunka på Uppsala Universitet, även om det är ganska osannolikt...

Du har ingen aning om från vilket lärosäte man kan tillgodoräkna sig mest? Hur tar man reda på det? Chansen är nämligen ändå relativt stor att jag kommer in på Linköping Universitet, Örebro, Göteborg eller Lund sett till tidigare antagningar...
Gestur

Re: 22,3

Inlägg av Gestur »

Det kan hända att det är för sent nu men andra har tidigare kunnat göra mycket snabba kompletteringar vilket räknades in i deras BI-betyg snarare än BII... har du möjlighet att tenta upp Idrott och Hälsa?
Gäst

Re: 22,3

Inlägg av Gäst »

Gestur skrev:Det kan hända att det är för sent nu men andra har tidigare kunnat göra mycket snabba kompletteringar vilket räknades in i deras BI-betyg snarare än BII... har du möjlighet att tenta upp Idrott och Hälsa?
Jaha, det har jag aldrig hört talas om. Hur går det till? Nja.. Tror dessvärre inte att det är möjligt i dagsläget :/
Låst