Lite allmänna frågor

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
humannature93

Lite allmänna frågor

Inlägg av humannature93 »

Hej!
Jag tog studenten i år med 21.9 i snitt och har sökt in till samtliga läkarprogram i Sverige. Jag förväntar mig inte att bli antagen i höst, men hoppas på att komma in till våren. Hur tror ni att mina chanser ser ut? Jag har funderat över att läsa upp mina betyg till 22.5 men det lär bli svårt i och med att ett av mina VG:n är i Idrott och Hälsa A. Istället vill jag satsa på att få ett bra resultat på högskoleprovet. Hur mycket tror ni krävs för VT13? (Jag vet att det kan vara svårt att säga, men 1.8-1.9?)

En till sak. Jag läste att rekordmånga har sökt in till läkarutbildningen nu i höst. Samtidigt är 93:orna mycket färre än 92:orna. Hur tror ni att detta påverkar antagningen i BI-kvoten?

Tack på förhand.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

humannature93 skrev:Hej!
Jag tog studenten i år med 21.9 i snitt och har sökt in till samtliga läkarprogram i Sverige. Jag förväntar mig inte att bli antagen i höst, men hoppas på att komma in till våren. Hur tror ni att mina chanser ser ut? Jag har funderat över att läsa upp mina betyg till 22.5 men det lär bli svårt i och med att ett av mina VG:n är i Idrott och Hälsa A. Istället vill jag satsa på att få ett bra resultat på högskoleprovet. Hur mycket tror ni krävs för VT13? (Jag vet att det kan vara svårt att säga, men 1.8-1.9?)

En till sak. Jag läste att rekordmånga har sökt in till läkarutbildningen nu i höst. Samtidigt är 93:orna mycket färre än 92:orna. Hur tror ni att detta påverkar antagningen i BI-kvoten?

Tack på förhand.
När det gäller VT13 då ditt snittbetyg är bra d.v.s. med 21,9 BI du kan bli antagen i mer än ett lärosäte som till ex Umeå eller Örebro. Men när det gäller HT12 är det svårt tror jag! Jag själv har 21,86 i snittet och enligt statisken från HT11 då har jag inte en chans att bli antagen.
Jag tror att snittbetyg kommer att sänka ännu mer VT13, och ska förmodligen sänkas till 21,5 i vissa lärosäte.
Vad gäller antalet personer som är födda i 93, så gissar jag att det kan spela en liten roll men samtidigt jag tror inte att det ska påverka antagningen mycket på grund av fler personer som söker till läkarprogrammet.
Vad gäller den höga antalet som sökte in till läkarutbildningen nu i höst beror säkert på att fler människor vill bli läkare för att just nu krävs det inte ett perfekt snittbetyg och ett mycket bra resultat i hp för att komma in!
Lycka till :glad:
Mustafa Al-Attar
humannature93

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av humannature93 »

Jag hoppas verkligen att antagningsgränserna sjunker ytterligare till VT13! Ska försöka få bra på HP nu också så att chansen ökar. Hur gammal är du nabster? Jag visste inte att man kunde ha 21.86 i snitt. Trodde bara att man kunde ha tiondelar som 21.8 eller 21.9.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

humannature93 skrev:Jag hoppas verkligen att antagningsgränserna sjunker ytterligare till VT13! Ska försöka få bra på HP nu också så att chansen ökar. Hur gammal är du nabster? Jag visste inte att man kunde ha 21.86 i snitt. Trodde bara att man kunde ha tiondelar som 21.8 eller 21.9.
Jag är 22 år gammal :glad:
Det kan man ha om man läser på vuxenutbildningen :glad: Jag ska också hamna i BI för att jag har inte läst i gymnasiet förut.
Hur gammal är du?
Mustafa Al-Attar
humannature93

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av humannature93 »

Aha, då förstår jag! Hade aldrig hört talas om det tidigare. Jag är 18 (blir 19 i november). :)
jopii
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 maj 2012, 13:37

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av jopii »

Jag fortsätter i denna tråd i samma stil istället för att starta en ny.

Jag har 1,8 på HP och söker nu till hösten. Vilka är chanserna tror ni?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av Nyberg89 »

jopii skrev:Jag fortsätter i denna tråd i samma stil istället för att starta en ny.

Jag har 1,8 på HP och söker nu till hösten. Vilka är chanserna tror ni?
Med 1,8 i urval 1 var det ca 50% chans att bli antagen i Umeå och Örebro HT11. Uppsala tog in 5 och Linköping 9 med 1,8 i urval 1. Lund, Gbg och KI tog bara in personer med 1,9 i första urvalet.

Men det är ju två urval och nivåerna blir lägre.
quiie

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av quiie »

Jag trodde inte att Idrott och hälsa kunde sänka ens betyg utan bara höga ens snitt, när gjordes denna ändringen?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Lite allmänna frågor

Inlägg av Wiiizzy »

quiie skrev:Jag trodde inte att Idrott och hälsa kunde sänka ens betyg utan bara höga ens snitt, när gjordes denna ändringen?
Inte helt säker, men har för mig att ändringen gjordes för de som gick ut gymnasiet 2010 och senare.
Låst