Rimlig chans att bli antagen HT2012 vid Örebro (1.8HP)?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2012 års hösttermin.
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Rimlig chans att bli antagen HT2012 vid Örebro (1.8HP)?

Inlägg av Doctor_Doctor »

Hej,

Populärt med "har jag en chans att komma in"-trådarna så här års... Går själv i väntans tider. Efter att ha sabbat gymnasietiden (17.94 i betyg) så spenderade jag 4 år av mitt liv att plugga till sjukgymnast (magisterexamen) efter att ha fått 1.6 på HP. Har nu de senaste två HP-tillfällena skrivit 1.8 och känner nu (har egentligen alltid känt) att det är läkare jag vill bli. Denna bild har förstärkts under de 5 år jag varit aktiv i yrkeslivet. På grund av familjesituationen så är det egentligen bara Örebro som är aktuellt för mig (rent geografiskt då) och nu undrar jag hur ni bedömer mina chanser att bli antagen till läkarprogrammet i Örebro redan nu till HT2012 (söker alltså på ett HP=1.8)? Urval 1, urval 2, reserv? Skulle jag inte komma in nu, hur ser i så fall mina chanser ut till VT2013?

Tack på förhand och glad sommar på er allesammans...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Rimlig chans att bli antagen HT2012 vid Örebro (1.8HP)?

Inlägg av Nils »

Nästan antagningsgaranti.

Förra hösten hade den sist antagne i urval 2 poängen 1,8 vilket innebär att du kanske inte blir antagen i urval 1 eller urval 2 men hittills har gränsen alltid gått ned till 1,7 i reservantagningen...

Lycka till!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Rimlig chans att bli antagen HT2012 vid Örebro (1.8HP)?

Inlägg av Nyberg89 »

HT 2011 hade Örebro 24 reserver med 1,8 på hp så det kan bli knepigt. I våras antog Örebro 10 pers med 1,7 på hp (129 reserver), så du kan ha en chans. Med 1,8 ska du ha ha chansen 1/3 att komma in. Men om man jämför med en dubbeltriss som man har chansen 1/4 att vinna så förstår man att det inte är så säkert.

(Allt jag skrev gäller urval 1)

Lycka till!
Doctor_Doctor
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 maj 2012, 09:48

Re: Rimlig chans att bli antagen HT2012 vid Örebro (1.8HP)?

Inlägg av Doctor_Doctor »

Nils skrev:Nästan antagningsgaranti.

Förra hösten hade den sist antagne i urval 2 poängen 1,8 vilket innebär att du kanske inte blir antagen i urval 1 eller urval 2 men hittills har gränsen alltid gått ned till 1,7 i reservantagningen...

Lycka till!
Ok, så jag har en hyfsad chans att komma in, framförallt vad gäller genom reservantagningen. Hur fungerar reservantagningen egentligen? Hur sent kan man bli antagen på hösten så att säga?
Och tack för lyckönskningen, den kan behövas!

Nyberg89 skrev:HT 2011 hade Örebro 24 reserver med 1,8 på hp så det kan bli knepigt. I våras antog Örebro 10 pers med 1,7 på hp (129 reserver), så du kan ha en chans. Med 1,8 ska du ha ha chansen 1/3 att komma in. Men om man jämför med en dubbeltriss som man har chansen 1/4 att vinna så förstår man att det inte är så säkert.

(Allt jag skrev gäller urval 1)

Lycka till!
Ok, egentligen är jag inte speciellt kräsen om jag skulle komma in vid urval 1, urval 2 eller vid reservantagningen. Självklart skulle urval 1 vara det bästa då det finns mer tid att planera saker och ting och man slipper gå runt och fundera men annars är jag bara glad om jag kommer in (till och med som reserv).
1/3 i urval ett är en hyfsad chans ändå. Vågar du dig på en gissning vad gäller urval 2 och som reserv?

Tack för lyckönskningen!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Rimlig chans att bli antagen HT2012 vid Örebro (1.8HP)?

Inlägg av Nyberg89 »

Doctor_Doctor skrev: Ok, så jag har en hyfsad chans att komma in, framförallt vad gäller genom reservantagningen. Hur fungerar reservantagningen egentligen? Hur sent kan man bli antagen på hösten så att säga?
Och tack för lyckönskningen, den kan behövas!

Ok, egentligen är jag inte speciellt kräsen om jag skulle komma in vid urval 1, urval 2 eller vid reservantagningen. Självklart skulle urval 1 vara det bästa då det finns mer tid att planera saker och ting och man slipper gå runt och fundera men annars är jag bara glad om jag kommer in (till och med som reserv).
1/3 i urval ett är en hyfsad chans ändå. Vågar du dig på en gissning vad gäller urval 2 och som reserv?

Tack för lyckönskningen!
Tyvärr så har jag inte hittat någon sammanställning på intagningen i urval 2 så jag kan tyvärr inte uttala mig så mycket om det. Men om du går in på sidan här så ser du ju urval 2 och vad reserverna haft.

Sedan är det färre som har bättre högskoleprov idag, jämfört med förut. Under 2010 var det en väldig rush och det påverkade ju aningen år 2011 och antagningen då, så jag tror att det kan bli en minskning i samband med utökningen av läkarprogrammet. Dock inte så värst märkbar då de nya platserna är fördelade på fler orter.
Låst